Evropané přesouvají nákupy z víkendů do pracovních dní

Ilustrační foto: BadziolTV z Pixabay

Ve srovnání s rokem 2019 letos Evropané večeří v restauracích o 11 až 20 minut dříve. Místo tradičních víkendů začali k nákupům potravin využívat klidnější pondělky a úterky a péči o sebe sama přesouvají na pracovní dny, aby víkendy mohli věnovat zážitkům a času s blízkými. Ukázala to studie Institutu ekonomických studií společnosti Mastercard.

„Možnost pracovat na dálku umožňuje lidem efektivněji plánovat svůj čas, což vede k tomu, že péči o sebe, jako jsou návštěvy kadeřnictví či fitness centra, přesouvají do pracovních dní. Víkendy se tak stále více stávají časem pro zážitky a volnočasové aktivity, které tráví s rodinou a přáteli,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko.

Posílení flexibility v organizaci osobního času vedlo k tomu, že Evropané kladou větší důraz na zážitky a pečlivé plánování výdajů. Zvýšená citlivost na ceny nutí spotřebitele plánovat dovolené s větším předstihem, aby mohli využít co nejvýhodnější nabídky. 

„Z našich dat je zřejmé, že změněné nákupní zvyklosti Evropanů nejsou dočasné. Jde o hlubší odraz změn v tom, jak si lidé organizují svůj čas a upřednostňují osobní život. Dávají tak v dnešním ekonomickém prostředí nový obsah pojmům pohodlí a hodnota,“ doplňuje Natalia Lechmanová, hlavní ekonomka pro Evropu ve společnosti Mastercard.

Změny v nákupním chování se výrazně projevily i během svátečních období. Evropští spotřebitelé přesouvají sváteční nákupy na dřívější dobu před koncem roku a u online obchodů hojně využívají různých slevových akcí. V reakci na tuto poptávku spustili obchodníci v roce 2023 velké slevové akce jako Black Friday nebo Cyber Monday dříve než obvykle. Tímto krokem mj. chtěli nalákat opatrné zákazníky, na které doléhala inflace a vysoké úrokové sazby. Předvánoční nákupní vrcholy se tak v kategoriích jako oblečení, elektronika a šperky posunuly zhruba o týden dopředu v porovnání s předchozími lety.

Mastercard (NYSE: MA) je technologická společnost s celosvětovou působností v oboru zprostředkování plateb. Působí ve více než 210 zemích a oblastech světa.