Elektrické náklaďáky už mají kde dobíjet i cestou

Elektrická nákladní auta se mohou dobíjet u první veřejné dobíjecí stanice jim určené. Nachází se v Mořicích, přibližně na 244. km dálnice D1. V dobíjecí stanici se nyní nachází 7 stanic o výkonu 400 kW.
Dobíjecí hub Mořice disponuje celkem 8 dobíjecími body pro osobní automobily, které pohání dobíjecí stanice o výkonu 400 kW a v brzké době k nim přidají další dvě stejně výkonné stanice s možností dobíjení pro další čtyři vozy. Pro nákladní dopravu jsou k dispozici tři stanice o výkonu 400 kW s celkem 4 speciálně přizpůsobenými průjezdnými, místy, která jsou pro dobíjení kamionů klíčová.
„V České republice je více než 3 000 dobíjecích veřejných stanic, ale žádná lokalita zatím nebyla speciálně připravená pro dobíjení elektrických nákladních vozidel. Jedná se o segment, který je v Čechách na startu. Pro rozvoj tranzitní elektrické nákladní dopravy je ale potřeba připravit odpovídající podmínky,“ říká Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure, které dobíjecí hub patří.
V Mořicích E.ON instaloval pro osobní dopravu zastřešení, které přináší potřebný komfort při nepřízni počasí. Na rozdíl od dalších dvou větších hubů ve Vystrkově a v Sulejovicích zde nebyl použit beton. Zastřešení je vyrobeno ze 100 % recyklované oceli, která deklaruje výrazně nižší uhlíkovou stopu. Během noci je celá lokalita komfortně osvětlena a je koncipována jako bezbariérová.
Tomu jsou uzpůsobené dobíjecí stanice se sníženým displejem, nejsou zde žádné překážky v podobě obrubníků. Samozřejmostí jsou již platební terminály s možností bezkontaktních plateb. Součástí rozsáhlého areálu jsou odpočinkové zóny, které jsou zasazené do trvalkových záhonů. V těsné blízkosti se nachází provozovna řetězce rychlého občerstvení a rovněž bistro blízké čerpací stanice. „Věříme, že řidiči ocení úsilí, které jsme zde věnovali každému detailu a doufáme, že jim poskytneme komfortní zážitek při dobíjení jejich elektrických vozidel osobních i nákladních,“ dodává Helena Švejdová, finanční ředitelka společnosti E.ON Drive Infrastructure.
Při budování první české lokality pro dobíjení elektrických nákladních vozidel čerpal E.ON ze svých dlouholetých zkušeností s budováním ultrarychlých dobíjecích hubů, ale inspirací mu byly také projekty ze zemí, kde již podobné lokality vyrostly a úspěšně fungují, například ve Švédsku, Dánsku nebo Německu. „V rámci E.ON Drive působíme v deseti evropských zemích a výstavba dobíjecích lokalit pro elektrické kamiony bude v celé Evropě dále pokračovat. Kromě České republiky, Švédska, Dánska a Německa budou další lokality vznikat ve Velké Británii, Itálii, Maďarsku, Rumunsku, Holandsku či Polsku. Naším cílem je vytvořit propojenou a spolehlivou síť, která podpoří přechod na udržitelnou nákladní dopravu napříč kontinentem,“ říká Martin Klíma.
Na elektrická nákladní auta u nás zatím nejviditelněji sází přepravní společnost DHL. Mezi sklady ve Středočeském kraji je používá od roku 2021. Letos v květnu firmě předala automobilka MAN elektrický tahač eTGX Ultra Low Liner pro velkokapacitní dálkovou přepravu. Výrobce uvádí dojezd auta 500 km. V roce 2023 bylo v Evropě registrováno přibližně 5300 elektrických nákladních aut.