Datart vloni navzdory krizi rostl

Značka DATART, která je součástí skupiny HP Tronic, v roce 2022 otevřela 5 nových prodejen a obsloužila téměř 8 milionů zákazníků. Skupině HP Tronic se i přes složitou situaci na trhu v minulém roce dařilo, její tržby meziročně vzrostly o 5 % na 25,3 miliardy korun.

V roce 2022 dosáhly tržby skupiny HP Tronic 25,3 miliardy korun. Meziročně tak vzrostly o 5 procent. Provozní zisk na úrovni EBITDA dosáhl hodnoty 942 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2021 došlo v důsledku neočekávané ekonomické a mezinárodní situace k jejímu poklesu o 350 milionů korun. V kontextu celosvětového dění a situace na trhu však lze tento výsledek považovat za velmi dobrý.

Ilustrační foto: Datart

„Loňský rok byl pro naši firmu velmi náročný. Museli jsme reagovat na mnoho změn způsobených ekonomickou situací. Zavedli jsme některá úsporná opatření a zaměřili jsme se na udržení prosperity a zachování pracovních míst. Posílili jsme kvalitu poskytovaných služeb směrem k vyšší spokojenosti našich zákazníků. Pomohla nám důvěra ve vlastní schopnosti, důvěra mezi kolegy a spolupráce napříč celou firmou,“ komentuje hospodářské výsledky Daniel Večeřa, generální ředitel skupiny HP Tronic.

V roce 2022 otevřel DATART pět nových a pět zrekonstruovaných prodejen. Jejich počet tak vzrostl na 115 v České republice a 21 na Slovensku. Celkem DATART obsloužil téměř 8 milionů zákazníků, kteří se po covidovém období vrátili do prodejen a z nabízených služeb nejvíce využívali možnost osobního odběru v prodejnách DATART, spojenou s odborným poradenstvím.

Velkou měrou se na růstu podílel úspěšný závěr roku. V prosinci DATART zaznamenal rekordní denní tržby, které dosáhly až 162 miliony korun. V předvánočním období oproti předešlému roku výrazně vzrostly prodeje notebooků (o 35 %) a mobilních telefonů (o 23 %). Největší nárůsty si připsaly značky Xiaomi, Apple a Samsung. Den před Vánoci, tedy 23. prosince, navíc DATART zaznamenal historicky nejvyšší utrženou částku za příslušenství. V předvánoční horečce zákazníci pořídili 15 tisíc kusů baterií a 7,5 tisíc kusů sluchátek.

„Rok 2022 byl jako na houpačce. Po slibném začátku roku začal v únoru konflikt na Ukrajině, nastartovala se inflace, zvýšily se ceny energií a dramaticky rostly náklady na pohonné hmoty. To mělo negativní dopad na spotřebitelskou náladu a poptávku, které se promítly i do trhu se spotřební elektronikou. V poslední třetině roku se však situace stabilizovala a dobrý výsledek hlavní sezóně zajistily úspěšné Vánoce. V dané situaci a kontextu celého roku jsou dosažené hospodářské výsledky velmi dobré,“ shrnuje uplynulý rok Kamil Čejka, výkonný ředitel skupiny HP Tronic.

V loňském roce zaznamenaly výrazný růst produkty chytré domácnosti a příslušenství pro nositelnou elektroniku. Díky obměně energeticky náročných spotřebičů za nové vzrostly prodeje chladniček a mrazáků. Stoupl i zájem zákazníků o drony, fototiskárny, outdoorové kamery či elektrokoloběžky. Propad naopak zaznamenaly prodeje sušiček prádla, robotických vysavačů, kuchyňských robotů či automatických kávovarů. Menší zájem měli lidé i o televizory.

Nejprodávanějším výrobkem se v roce 2022 stala sluchátka Apple AirPods. Trojici nejoblíbenějších produktů doplnil mobilní telefon značky vivo a rychlovarná konvice Gallet Quenza. Produkty společnosti Apple se na tržbách DATART podílely největším dílem. Jejich tržní podíl v prodeji se za poslední čtyři roky ztrojnásobil. S produkty Apple souvisí i multifunkční nabíječka PowerStation, která zaznamenala nejvyšší meziroční nárůst prodejů a stala se tak skokanem roku.

„Pokles prodejů robotických vysavačů, automatických kávovarů a dalších spotřebičů do domácnosti naznačuje, že některé domácnosti v reakci na inflaci prozatím odložily nákup zařízení, které nejsou pro běžný chod domácnosti klíčové. Nárůst u ledniček a mrazáků naopak ukazuje, že lidé v souvislosti s růstem cen energií častěji zvažují, zda se jim nevyplatí výměna starých spotřebičů za nové úsporné. Z pohledu nejprodávanějšího produktu se nejedná o žádné překvapení. Produkty společnosti Apple se dlouhodobě pohybují mezi těmi vůbec nejžádanějšími,“ doplňuje František Mikoška, obchodně marketingový ředitel DATART.