ČEZ testuje algoritmus řízení domácích fotovoltaik

Ilustrační foto: janrye z Pixabay

ČEZ Prodej nabídne jako první z dodavatelů vlastní řešení flexibility pro domácnosti nazvané ČEZ FlexiEnergie, které umožní majitelům fotovoltaik ještě efektivněji využívat své střešní elektrárny. Nová služba je výhodná pro všechny zúčastněné strany: zákazník neposílá přebytečnou elektřinu zbytečně mimo domácnost, distribuční síti ulevuje od přílišného nárazového zatížení a dodavateli usnadňuje obchodování s energií. Vyrobená elektřina je i nadále vždy primárně spotřebována v domácnosti, služba pracuje až s elektřinou, která by jinak proudila do sítě. 

Služba je postavena na komplexních algoritmech, které umí vyhodnotit, zda je potřeba do sítě dodávat elektřinu a na základě modelu posílají pokyn fotovoltaické elektrárně na případné snížení výroby. 

Zákazníkům, kteří službu využijí, bude moci ČEZ Prodej na dálku regulovat výrobu fotovoltaiky. Klientům s bateriovým řešením ČEZ Battery Box bude možné snižovat výkon fotovoltaik napřímo, ostatním přes komunikační zařízení v podobě malé krabičky, kterou jim nejprve na solární systém dodavatel namontuje.

„Novou službu ČEZ FlexiEnergie budeme postupně nabízet vhodným zákazníkům, plánujeme je oslovovat napřímo. Flexibilitě se budeme v následujících letech intenzivně věnovat, rozšiřovat její možnosti a nasazovat ji tam, kde bude dávat smysl ve prospěch našich klientů. Flexibilita je tak po sdílení dalším tématem nové energetiky, kterým umíme zákazníka provést a poradit mu vhodné řešení,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.  

Komplexní algoritmus, který interně vyvinul ČEZ, výrobu fotovoltaiky vzdáleně řídí. Algoritmus zároveň vyhodnocuje, jak často a na jak dlouho lze výrobu u zákazníka omezit, aby to pro něj bylo výhodné. Algoritmus nepočítá optimalizaci pouze na základě spotových cen, ale dynamicky vyhodnocuje všechny další příležitosti, včetně řízení odchylky v reálném čase. 

Službu flexibility nabízí ČEZ Prodej i majitelům fotovoltaických elektráren od jiných dodavatelů, pokud splní technické podmínky. Data z první fáze projektu bude ČEZ Prodej průběžně vyhodnocovat a využije je k následnému rozšíření služby na větší okruh zákazníků i zapojených zařízení.