V českých hotelích bylo loni nejvíce Čechů

Ilustrační foto: HotelTime Solutions

V roce 2023 dominovali mezi klienty českých hotelů Češi (každý druhý host byl Čech) a hosté z Německa, Slovenska a Polska. Pro Rakušany, kteří jsou sami o sobě turistickou velmocí není Česká republika turisticky zajímavou destinací. Novým trendům v turismu a hotelnictví pozorovaným v loňském roce se věnuje aktuální zpráva společnsti HotelTime Solutions.

Významný propad nastal u turistů ze vzdálenějších států, kteří dříve tvořili skoro třetinu z celkové návštěvnosti, a nyní sotva jednu pětinu hostů. Chybí dříve významné skupiny turistů z Asie, Ameriky a pochopitelně Ruska. 

„Trend pochopitelně pozorujeme, je příjemné slyšet češtinu nejen na ulicích, ale i v hotelu. Turistika se změnila a přijíždějí Češi a naši sousedé, s výjimkou tedy Rakušanů,“  vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel společnosti Czech Inn Hotels, která je současnou jedničkou na českém trhu se skoro 1,5 milionu ubytovaných hostů v roce 2023. „Jsme česká firma a Češi jsou naši oblíbení klienti, ale znamená to propad tržeb ve službách a gastronomii, protože zahraniční turisté jsou obecně zvyklí více utrácet.“

Příjezdy podle národností (celá ČR)
rok201920222023
Národnost / oblastČRČRČR
Česká republika35%52%47%
Německo11%9%10%
Slovensko4%5%5%
Polsko3%4%4%
Ukrajina3%3%3%
Itálie3%2%2%
Velká Británie2%1%2%
Spojené státy americké2%1%2%
Rakousko1%1%1%
Nizozemsko2%1%1%
Španělsko2%1%1%
Francie2%1%1%
Ostatní30%17%20%
Změna obsazenosti

Přestože průměrná obsazenost českých hotelů je oproti roku 2019 stále v propadu, mění se situace v regionech. První místo stále patří Praze, ale na druhé místo se dostala jižní Morava, následuje lázeňský Karlovarský kraj, oblíbený především mezi návštěvníky z Německa, a posledním relativně turisticky úspěšným regionem je kraj Jihočeský. 

Zatímco cestování bylo vždy spojováno především se společnou dovolenou rodin, partnerů nebo přátel, podle dat společnosti HotelTime Solutions v roce 2023 vzrostl zájem o pobyty pro jednu osobu. Jedním faktorem je pochopitelně počet služebních cest a pracovních pobytů, částečně se ovšem nenápadně objevuje nový trend dnešní doby, kdy zejména mladí lidé neváhají vyrazit na cesty pouze jako „singles“, tedy bez doprovodu partnera nebo přátel. Dříve neobvyklý model dovolené pro jednoho se tak možná stává v hotelnictví novým fenoménem, který se bude objevovat v budoucnu stále častěji.

Velké téma byly v posledních letech platby kartou vs. hotovostní platby. Data ukazují, že bezhotovostní platby byly v hotelech dvoutřetinové již před covidem a jejich nulový nárůst jistě překvapí. Zatímco u maloobchodního prodeje bychom dostali jistě dramatický nárůst bezhotovostních plateb v letech 2016-2023, u hotelů tomu tak není. V roce 2023 byly bezhotovostní platby na stejné úrovni jako v roce 2016.   „Velké hotely mít bezhotovostní platby pochopitelně musí, většina hostů to preferuje,“  říká Svoboda, „ale rozumím menším provozovnám, které se těmto typům plateb vyhýbají, protože to stojí dost peněz. Například my platíme karetním společnostem miliony korun měsíčně. Kdyby provizi z platebních karet platili zákazníci, tak by si to asi rozmysleli.“ 

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých portálů pro ubytování. Dominantní platforma Booking.com kontinuálně roste covid-necovid. Od roku 2019 se čísla zvýšila z 30 % rezervací na celých 37 procent. „Vývoj jde tímto směrem, ale jedná se o další nemalé peníze, které nezůstanou v Česku. Jde často až o 18 procent ceny pokoje. Některé hotely nabízejí při jednání s přímým klientem lepší ceny než booking.com. Nám to pomohlo zvýšit přímý prodej až o desítky procent,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda.

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány ve více než 600 hotelech a restauracích v 20 zemích světa. Přičemž mateřskou zemí s největším počtem obhospodařovaných lůžek je Česká republika.