Český automobilový průmysl se dostává na předkrizové hodnoty
Návrat na předkrizové hodnoty produkce, meziroční růst exportu o více než 23 procenta a tržeb na téměř 1,5 bilionu korun – to jsou základní atributy, kterými lze charakterizovat vývoj v členských firmách Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) v loňském roce. Jde o opětovné potvrzení konkurenceschopnosti tuzemského automobilového průmyslu a vzhledem k váze sektoru v celé ekonomice také o dobrou zprávu pro celou Českou republiku.
„Výsledky českého automobilového průmyslu za rok 2023 jsou jednoznačně dobrou zprávou pro českou ekonomiku. Sektor byl tahounem průmyslové výroby a v řadě ukazatelů již překonal úroveň před pandemií,“ hodnotí loňský rok Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu. „Firmy automotive si dokázaly poradit s doznívající volatilitou v dodavatelských řetězcích a celkově dosáhly opět lepších výsledků než o rok dříve. Dostupná data ukazují i rozvoj výroby elektromobilů a jejich komponent, což je oblast, která si nárokuje nemalé investice.“
Tuzemští výrobci automobilů meziročně navýšili výrobu o 14,8 % a počtem 1 397 816 vyrobených osobních automobilů téměř dosáhli předkrizových hodnot. Celkový počet vyrobených silničních vozidel vzrostl loni meziročně o 14 % na 1 423 979 kusů. Počet vozidel s elektrickým pohonem se zvýšil o 34 %, vyrobeno jich bylo 180 887, což představovalo 13 % z celkové produkce.
Celkové tržby firem sdružených v AutoSAP vzrostly meziročně o 17,7 procenta a dosáhly 1478,2 miliardy korun. Ještě rychleji rostl export (meziročně 23,2 %), přičemž na tomto růstu se podíleli jak finalisté, tak dodavatelé. I nadále platí, že řada dodavatelů sektoru automotive patří mezi největší české exportéry vůbec. Nejvýznamnějším exportním partnerem zůstává Německo se stabilním podílem 29,4 procenta. Po brexitovém propadu se na druhé místo vrátila Velká Británie, těsně následovaná Francií a Slovenskem.
Počet zaměstnanců ve firmách AutoSAP dosáhl koncem loňského roku 141 862 osob a je dlouhodobě stabilní. I přes složitou ekonomickou situaci nedocházelo k propouštění kmenových zaměstnanců – vzhledem k trvající neutěšené situaci na trhu práce si firmy v maximální možné míře snaží své zaměstnance udržet. Automotive je přitom i nadále atraktivním zaměstnavatelem. Meziroční nárůst mezd ve firmách AutoSAPu dosáhl 8,8 procenta a celková průměrná mzda stoupla na 54 637 korun. Je tak o 30,2 procenta vyšší než v dalších sektorech zpracovatelského průmyslu.
„Automobilový sektor prochází jednou z nejzásadnějších transformací a nyní se nacházíme v období, kdy se láme chleba. Za předpokladu, že se podaří zajistit větší flexibilitu trhu práce, udržet na rozumné výši ceny energie a současně přijmout konkrétní národní opatření na podporu rozvoje vědy a výzkumu, není důvod, proč by české firmy v dlouhodobém výhledu na světovém automobilovém trhu neuspěly. Že konkurence, zejména asijská, nespí, na to si musíme zvyknout. Prosté uvalení cel na čínské elektromobily to ale samo o sobě nevyřeší,“ říká o perspektivách oboru Martin Jahn.