Češi mění auto po 10 letech, na značce nezáleží

Rozhodování, jaké auto si pořídit, nejsilněji ovlivní děti. Nový přírůstek představuje pro rodiny velkou změnu a ovlivňuje také mnohé z jejich dosavadních preferencí. Některé z nich se týkají výběru vhodného auta i způsobu jeho financování. Po narození potomka se klade větší důraz na bezpečnost, cenu nebo pohodlí a do pozadí ustupuje například značka auta. Rodiče za volantem jsou také více otevřeni financování vozu prostřednictvím úvěru nebo operativního leasingu. Vyplývá to z unikátního průzkumu společnosti Volkswagen Financial Services, který ukazuje, jak Čechy ovlivní péče o děti v souvislosti s pořízením auta.

Až přijdou děti, kabriolet nahradí SUV na dluh. Ilustrační foto: Jill Wellington z Pixabay

„Je přirozené, že se v jednotlivých životních etapách mění požadavky na auto a na to, jaké vlastnosti by mělo mít. Pravidelnou obměnu vozu umožňují například specializované finanční produkty, jako je úvěr či operativní leasing,“ říká Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services. Z nového průzkumu vyplývá, že až 75 % Čechů, kteří vlastní auto, si jej pořídili před narozením svého prvního potomka. Většinou tomu tak je mezi jejich osmnáctým a třicátým rokem života (84 %), což je věk, kdy mnozí o vlastních dětech zatím pouze uvažují. Ve chvíli, kdy partneři usoudí, že je čas založit rodinu, se mění i potřeby a očekávání, které na svůj vůz mají.

Při výběru auta hrála u lidí bez závazku největší roli cena (78 %). A ačkoliv zůstává důležitým kritériem pro polovinu tázaných i v nové životní etapě s dítětem, do popředí se dostává hlavně zájem o bezpečnost (64 %). Preference se mění také u jiných vlastností vozu. Dokud se řidiči nemuseli ohlížet na další členy rodiny, byla důležitým faktorem značka vozu (32 %) a část z nich přikládala váhu při výběru také typu pohonu (29 %). Po narození potomka přestává být značka auta hlavním kritériem a stále zajímá pouze 11 % řidičů. Naopak se do popředí dostává zájem o lepší pohodlí (44 %) své i svých ratolestí a lidé vybírají podle velikosti vozu, počtu sedadel a velikosti zavazadlového prostoru.

Nové auto po 10 letech

Z průzkumu vyplývá, že téměř 40 % respondentů s dětmi vlastní dvě auta. Členů rodiny s postupem času přibývá, děti rostou a oba rodiče jsou brzy zpátky v pracovním nasazení. Auto potřebují na cesty do práce, také aby mohli vozit své děti do školy a na jejich zájmové kroužky, a do toho mohli vyřizovat i nejrůznější další pochůzky. Polovina respondentů vlastnících dvě auta se vyjádřila, že na všechny tyto aktivity jim jedno auto nestačilo a právě tato nová životní etapa pro ně byla impulzem pořídit si do domácnosti další vůz. Jedno z aut pak využívají kvůli potřebám svých dětí a druhé spíše na cesty do práce.

Jakmile děti vyrostou a stanou se na svých rodičích nezávislé, uvažuje více než 20 % respondentů, že rodinné auto vymění za menší. Pro mnohé z respondentů to zároveň bude i chvíle, kdy bude na čase pořídit nový vůz kvůli stáří a kupícímu se počtu oprav toho původního. Až 30 % řidičů své auto totiž obměňuje po více než deseti letech provozu.

Průzkum ukazuje, že v souvislosti s tím, jak procházíme různými životními fázemi, se proměňuje i to, co od svého vozu očekáváme. Z toho vyplývá, že je výhodnější a praktičtější měnit vůz častěji a ne až ve chvíli, kdy je v takovém stavu, že už ho nelze používat. V průzkumu se 30 % řidičů shodlo, že ideální je vyměnit vůz za nový po pěti letech. Obměna vozu přitom nemusí být financována pouze z úspor řidiče a 24 % respondentů by si při pořízení nového vozu vzalo úvěr. „Statisíce korun na nový vůz nosí v kapse málokdo. Vzhledem k současné finanční nejistotě tak může financování prostřednictvím úvěru nebo operativního leasingu pomoci lépe naplánovat výdaje domácnosti a hotovost si ponechat pro nenadálé situace,“ říká Vratislav Strašil.

Z průzkumu společnosti vyplývá, že smýšlení o různých možnostech financování aut se vyvíjí s ohledem na závazky. Asi 60 % řidičů předtím, než se rozhodlo založit rodinu, hradilo svůj vůz z našetřené hotovosti. S dětmi a souvisejícími novými výdaji se však začali více zajímat také o další možnosti financování a asi 21 % respondentů při pořízení auta zvolilo úvěr.

Průzkum pro Volkswagen Financial Services připravila agentura Ipsos. Průzkum byl sestaven ve formě otázek s předem danými možnostmi odpovědí, kde bylo v některých případech možné zvolit i více variant. Na otázky odpovídalo 839 Čechů nad 25 let, kteří mají minimálně jedno dítě a jejichž domácnost vlastní minimálně jeden vůz.