Černý pátek vyzdvihl zájem o luxus, knihy a hry

Ilustrační foto: Iris,Helen,silvy z Pixabay

Zájem nakupujících o zboží z e-shopů stoupl během letošního Black Friday (Černého pátku) i na více než dvojnásobek. V průměru se zboží v e-shopech vyhledávalo o třetinu více, s postupným nárůstem od začátku listopadu. Až na výjimky kulminoval zájem během týdne končícího Black Friday, tedy posledního listopadového týdne. Hledání dominovalo luxusní zboží, knihy a hry. Zjistila to slovenská technologická společnost Luigi’s Box na základě vyhledávacích dotazů v jednotlivých spotřebních kategoriích.

„Zájem nakupujících o zboží v e-shopech odpovídá tomu, jak se proměňuje trvání nákupních akcí. Slevy už nebývají jen v poslední listopadový pátek, který známe jako Black Friday, či během navazujícího víkendu, ale trvají klidně celý týden či dokonce několik týdnů. Naše data jasně ukazují, že s blížícím se Black Friday roste i objem vyhledávání v e-shopech, a to ve všech segmentech, typických pro vánoční dárky,“ říká Gejza Nagy, generální ředitel firmy Luigi’s Box.

Rostoucí zájem o zboží online je viditelný od začátku listopadu. Už v prvním listopadovém týdnu roste oproti předchozímu období objem vyhledávání zboží o 6 až 36 % v závislosti na segmentu. Většina kategorií vykazuje jasný trend: až do konce listopadu objem vyhledávání roste.

Největší nárůst vyhledávání zaznamenaly e-shopy ze segmentu luxusního zboží (o 124 %), v těsném závěsu se segmentem knih a her (o 119 %). Na třetím místě byl segment hraček a dětského zboží (o 82 %). V ostatních kategoriích vzrostl během týdne Black Friday objem vyhledávání průměrně o 40 procent. 

Výjimkou jsou e-shopy se zahradním a kutilským vybavením, v nichž se vyhledávání na Black Friday oproti poslednímu říjnovému týdnu, který pro tuto statistiku Luigi’s Box považuje za pomyslnou běžnou hodnotu, propadlo o 3 až 4 %. „Pokles je prokazatelný, není to ale žádné překvapení, protože nejde o zboží, které by patřilo mezi typické vánoční dárky. Sezona tohoto sortimentu přijde na jaře a v létě,“ vysvětluje Nagy.

Obě vedoucí kategorie byly stejné i v roce 2024, nárůst vyhledávání zboží oproti říjnu v nich ale loni nebyl tak výrazný jako letos. Kategorie luxusního zboží a šperků kulminovala loni na 198 % (tj. nárůst o 98 %), což je o zhruba pětinu méně než letos. Knihy a hry měly nárůst nižší skoro o polovinu (na 168 %). O výrobky v segmentu hraček a dětského zboží byl v předchozím roce zájem nižší o třetinu (kulminace na 152 %). Předběhla je tehdy kosmetika a péče o tělo, jejíž segment se loni na Black Friday vyšplhal na 170 procent.

„Zájem nakupujících byl letos větší nejen v těchto třech kategoriích, ale dokonce ve dvou třetinách spotřebních segmentů. Objem vyhledávání během týdne s Black Friday se v nich meziročně zvýšil asi o čtvrtinu. To může jednak znamenat, že jsou spotřebitelé opět připraveni utrácet, ale také to, že chtějí nakupovat co nejvýhodněji a lákají je velké slevové akce,“ uzavírá Gejza Nagy.

Luigi’s Box je slovenská technologická společnost poskytující e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučování produktů. Rovněž jim pomáhá využít data o nákupním chování zákazníků ke zvyšování prodeje. Technologii Luigi’s Box využívá více než 4000 evropských e-shopů.