Přes Suez se nejvíce plaví ropa z Jihu na Sever loděmi z Libérie

Provoz v Suezském průplavu neustále roste
V minulých dnech byla uveřejněna statistická data o provozu v Suezském průplavu, vydaná společností Comité professionel du Pétrole. Materiál svědčí především o vzrůstajícím významu průplavu pro mezinárodní obchod a zvláště pro přepravu nafty. Stále více převládá doprava směrem z jihu na sever – do Středozemního moře.
Roku 1920 prošlo průplavem 17 mil. tun nákladů, z toho bylo 65 % směrem do Středozemního moře. V roce 1946 převládal směr dopravy z jihu na sever tak, že tvořil 70 % a loni plulo průplavem směrem do Středozemního moře již 83 % všech nákladů. Ropa a výrobky z ní tvořila 70 % nákladů dopravovaných oběma směry.
Ropa přepravovaná Suezským kanálem pocházela z těchto zemí:
Země | 1959 | 1960 |
Kuwait | 48,4 | 55,4 |
Írán | 20 | 22,7 |
Saúdská Arábie | 11,3 | 18 |
Irák | 6,2 | 5,2 |
Katar | 5,2 | 4,8 |
Bahrejnské ostrovy | 3,1 | 3,7 |
Ostatní | 4,7 | 4,6 |
Celkem | 98,7 | 114,4 |
Ze 114 mil. tun Ropy a jejích derivátů, které byly dopravy průplavem z jihu na ever v loňském roce, bylo surové ropy 103 mil. tun. Z toho pro V. Británii bylo dopraveno loni 30 mil. tun ropy, pro Itálii 18 a pro Holandsko 14 mil. tun.
USA dopravují touto cestou poměrně menší množství nafty a výrobků z ní. V minulém roce klesla dopravovaná ropa pro USA na 7,3 mil. tun z 8,4 mil. tun v roce 1959. Kanada naopak dovážela v loňském roce přes Suez 2,4 mil. tun a v roce předcházejícím jen 1,2 mil. tun.
Přibližně 27 mil. tun nafty, tedy téměř 20 %, bylo dopraveno pod vljakou Libérie, 17 % loďmi Velké Británie a 15 % loďmi švédské příslušnosti. Lodí francouzských proplulo oběma směry v loňském roce jen 10 %.
Hospodářské informace ze zahraničí, srpen 1961
Mléčné lahve z umělé hmoty
V Nizozemí byla zaveden a v některých oblastech pokusně na určitou dobu dodávka mléka v polypropylenových lahvích. Nizozemský výrobce mléčných lahví z umělé hmoty používá pro jejich výrobu vytlačovacího stroje vlastní konstrukce.
Podle údajů výrobce mají několik výhod se srovnání se skleněnými. Jsou mnohem lehčí a jejich transport, skládání a nakládání je zcela bezhlučné. Jsou prakticky nerozbitné. Počítá se, že láhev z umělé hmoty snese 400 naplnění.
Výška a ostatní rozměry lahví z umělé hmoty odpovídají rozměrům normálních skleněných lahví. Mlékárny proto nemusí vyměňovat dosavadní čisticí, plnicí a zátkovací zařízení za nové.
Hospodářské informace ze zahraničí, srpen 1961