Japonské investice v USA stouply o 87 %, nejvíce šly do průmyslu

Uplatňují Zlobinovu metodu
Přes 11 600 stavbařů sdružených ve 395 kolektivech uplatňuje na Slovensku pokrokovou metodu sovětského novátora Nikolaje Zlobina, založenou na využívání vnitropodnikového chozrasčotu. Snahou podniků je komplexně ji využívat v proudových provozech, ve větších celcích. Touto formou výstavby bylo loni dokončeno téměř 22 tisíc bytů, což je více než 77 % celkového úkolu.
Při rozvoji stavebních proudů si nejlépe počínají Pozemní stavby v Nitře a Banské Bystrici, které je v bytové výstavbě využívají v plném rozsahu. Dobré výsledky při jejím využívání mají i Pozemní stavby v Košicích a Bratislavě, které ji využívají zejména v občanské a technické výstavbě.
Přes 1300 zaměstnanců uplatňujících tuto metodu na 17 pracovištích má v bratislavském Hydrostavu značný podíl na tom, že podnik odevzdal loni 94 % objektů ve vzroné a velmi dobré kvalitě a před termínem ukončil stavby v hodnotě za téměř 735 mil. korun. Za dosaženými výsledky nechtějí zaostat ani letos. Na tranzitním plynovodu Konsorcium se např. zavázali s dvouměsíčním předstihem předat 136 km trasy. Z podniků VHJ Inženýrské stavitelství uplatňujících Zlobinovu metodu dosahuje dále dobrých výsledků žilinský Váhostav na stavbách vodovodů a přečerpávací vodní elektrárny Čierny Váh.
Svět hospodářství, červenec 1979
Další japonské investice v USA
Ve finančním roce 1978/1979, který skončil 31. března, se přímé investice japonských firem ve Spojených státech amerických zvýšily o 87 % na 1,2 mld. dolarů. Přitom došlo k výrazným změnám ve struktuře.
Zatímco v předchozím roce směřovaly japonské kapitálové vklady v USA převážně do obchodní a finanční sféry, v roce 1978/79 investovaly japonské firmy z největší části do americké průmyslu, především strojírenského, elektrotechnického a elektronického, automobilového, chemického a potravinářského.
Podíl kapitálových vkladů v USA na celkových soukromých investicích Japonska v zahraničí se ve finančním roce 1978/79 zvuýšil na více než 25 %. Zvýšený zájem japonských firem o investice v USA má celou řadu příčin, k nimž patří na jedné straně výhodný kurs jenu vůči dolaru a na druhé straně i snaha obejít narůstající dovozní bariéry.
Z těchto důvodu např. japonská společnost Sony nedávno uvedla do provozu svůj nový výrobní závod v San Diegu a společnost Honda zahájila výrobu skútrů poblíž města Columbus.
Svět hospodářství, srpen 1979