Bonnská vláda dodatečně zdanila export a usnadnila dovoz do NSR
Výroba automobilů VW loni vzrostla
Ve zprávě, kterou zaslalo vedení západoněmeckého automobilového koncernu Volkswagenwerk akcionářům o činnosti podniku v roce 1968, se zdůrazňuje, že automobilka nejen překonala pokles z roku 1967, ale dokonce předstihla rekordní výsledky roku 1966.
Zlepšení celkové hospodářské situace v NSR v roce 1968 přispělo jenom částečně k tomu, že se obrat koncernu VW proti předchozímu roku zvětšil až o 25 % a ve srovnání s rokem 1966 o plných 16 % na 11,6 mld DM. Celková produkce automobilů VW vzrostla v téže době o 32 %, resp. o 8 %, na 1 775 000 kusů. Protože se prodeje automobilů VW v zahraničí ve srovnání s rokem 1967 zvýšily ze 6,8 mld na 8,8 mld DM, z čehož 2 mld DM činily prodeje výrobků zahraničních poboček koncernu, podíl zahraničního odbytu na celkovém obratu koncernu se zvětšil ze 73,1 % na 75,9 procenta.
Loňský odbyt automobilů VW na domácím trhu NSR neprobíhal uspokojivě. Zato export automobilů VW ze západního Německa stoupl o 35,8 % na 1 104 000 kusů (z 813 000). To znamená, že se podíl přímého exportu na produkci koncernu ve fyzickém objemu zvětšil ze 60,7 % na 62,2 %. Vedení koncernu také poukázalo na to, že výroba automobilů v mateřském závodě a v jeho afilacích stoupla v roce 1968 nadprůměrně. Ke krytí rostoucí poptávky bylo třeba v četných továrnách VW zavádět přesčasovou práci. Počet zaměstnanců mateřské společnosti se zvětšil proti roku 1967 na 91 870 na 105 000 osob a v celém koncernu ze 129 110 téměř na 150 000 osob. Přitom investice koncernu se nepatrně zvýšily o 4 mil. na 750 mil. DM.
O perspektivách automobilky VW v novém roce se zmiňoval její představitel již v souvislosti s opatřením bonnské vlády k dodatečnému zdanění západoněmeckého vývozu a k usnadnění dovozu do NSR. Poukázal na to, že opatření nesporně ovlivní prodeje automobilů VW, zvláště na domácím trhu, kde se zvýší konkurenční tlak, avšak vedení koncernu je přesvědčeno, že vývoj podniku a jeho poboček bude nadále probíhat příznivě.
Světové hospodářství, leden 1969
Rozčarování automobilek v Číně
Podle odhadu ministerstva strojírenství ČLR v zemi připadá v současné době na sto obyvatel pouze jeden osobní automobil, zatímco v USA 75, Velké Británii 52 a na Tchaj-wanu 32. Podle některých odhadů to v roce 2000 budou čtyři automobily a roční prodej tu dosáhne 5-6 milionů jednotek, takže v tomto ukazateli se ČLR dostane na čtvrté místo ve světě za Severní Ameriku, Evropu a Japonsko.
Loni bylo v Číně vyrobeno celkem 1,6 milionu osobních a nákladních automobilů a furgonů. Podle kalkulací ministerstva strojírenství tento ukazatel v roce 2000 vzroste na 2,7 milionu jednotek a v roce 2010 převýší 6 milionů jednotek. Přitom podíl osobních aut v celkové výrobě stoupne ze 30 % v roce 1996 na 70 procent v roce 2010.
Výroba osobních aut v Číně se realizuje převážně v joint ventures s účastí předních světových producentů.
Od roku 1994 lze v Číně pozorovat snížení tempa růstu prodeje osobních vozů, jako důsledek aktivního úsilí vlády o potlačení inflace.
Podle názoru konzultační firmy Jardine Fleming je v Číně ekonomicky opodstatněná, tedy přinášející příjmy, výroba převyšující 150 tisíc jednotek za rok. V Číně se tuto hranici dosud podařilo překonat jen společnosti Volkswagen a další výrobci se tu setkávají s vážnými problémy.
Kupříkladu Mercedes-Benz prožívá „rostoucí rozčarování“ nad výsledky práce svých čínských podniků, vyrábějících minifurgony a malá auta pro komerční účely, a to v důsledku značných rozporů s čínskými partnery. Francouzská společnost Peugeot, která jako jedna z prvních začala vyrábět automobily v Číně, vede jednání o odchodu z tohoto trhu v souvislosti s katastrofálními výsledky společného podniku v Kantonu. V roce 1996 tu bylo vyrobeno jen 3 tisíce vozů v porovnání s 20 tisíci na počátku 90. let!
Přes tyto potíže však automobiloví giganti projevují nadále velký zájem o čínský trh osobních automobilů. Tak společnost General Motors společně s čínskou firmou Shanghai Automotive Industry Corp. se dohodla na výstavbě závodu (investice ve výši 1,57 mld. USD) na výrobu vozů Buick. GM vedle toho vede jednání o výrobě automobilů značky Opel v Kantonu.
Další americká automobilka Ford hodlá ještě letos zahájit v Číně výrobu minibusů a výhledově možná též osobních aut. Společnost Toyota v Číně předpokládá investovat 30 mil. dolarů do výstavby závodu na výrobu součástek v Tchien-tinu. Kromě toho již v Číně staví závod, který bude dodávat motory. Celková investice přijde na 428 milionů dolarů.
-dr-
Svět hospodářství, prosinec 1997