Hypotéky zdražují několikanásobně, nezíská je třetina žadatelů
Hypoteční rozmach v České republice letos končí, na úvěr nedosáhne třetina žadatelů. Takové jsou závěry analýzy finančně-poradenské platformy Chytrý Honza.
Podle jejích dat se snížila průměrná hodnota hypotéky ze 3,5 mil. Kč v posledním kvartálu loňského roku na 3 mil. Kč v lednu i únoru 2022 a narostla průměrná doba fixace z 6,1 na 6,5 roku. Společnost použila finanční údaje ze své servisní platformy spolu s daty ze sítě svých online srovnávačů Chytryhonza.cz a Hypo-portal.cz.
I přes zvyšování úvěrových sazeb byl rok 2021 oproti předchozím rokům bohatý na celkové množství sjednaných hypoték. Tento trend však dle současných předpovědí pokračovat nebude a rok 2022 se ponese ve znamení poklesu. Mezi hlavní důvody výsledky analýzy řadí protiinflační kroky České národní banky z roku 2021.
„Závěry naší analýzy naznačují, že letos skončí zlatá éra hypoték. Rok 2022 nenaváže na předchozí silné období a vrátíme se na úrovně před rekordním rokem 2021. Již nyní vidíme, že náš hypoteční srovnávač Hypo-portal.cz využívají pouze vážní zájemci o hypotéku. Poradci z naší sítě hlásí nejen pokles žadatelů o hypotéky, ale také snížení průměrné hodnoty těch schválených,“ komentuje Jiří Havrlant, generální ředitel společnosti Chytrý Honza. „Faktorů, které k situaci na hypotečním trhu vedly, je řada. Od zvyšující se inflace přes stoupající ceny nemovitostí až po úpravy ve vyhláškách. I proto odhadujeme, že až třetina žadatelů jednoduše neuspěje,“
Na 30 let s vyšší fixací
Stejně jako v roce 2020, i v uplynulém roce byly hypotéky nejčastěji sjednávány na nejdelší možnou dobu 30 let. Průměrná doba fixace vzrostla z 6,1 roku v prvních měsících roku 2021 na 6,5 roku v jeho závěru. Nárůst analytici Chytrého Honzy přisuzují zdražování hypoték, které způsobilo ze strany klientů vyšší tlak na uzavření hypotéky z obavy dalšího navyšování. Celkově se hypoteční poptávka v loňském roce zvýšila téměř dvojnásobně oproti roku 2020, což podle závěrů analýzy může poukazovat na lepší finanční situaci žadatelů. Doba, na kterou si lidé hypotéky sjednávali, byla proporčně zastoupena stejně jako v roce 2020.
Poptávka po hypotékách reflektuje kroky ČNB a její zvyšování úrokové sazby. Proto lidé pravděpodobně volili jakoukoli hypotéku, na kterou dosáhli. První zvýšení úrokových sazeb z 2,13 % na 2,23 % přišlo v červenci loňského roku, přičemž v prosinci 2021 vyrostla úroková sazba na 3,75 procenta. Zároveň si v nejisté době chtěli klienti bank své hypotéky zafixovat na delší dobu a mít alespoň nějakou jistotu.
Oproti poslednímu kvartálu roku 2021 množství sjednaných hypoték v počátku letošního roku výrazně klesá. Rovněž se snížil průměrný objem hypoték. Projevilo se tak navýšení sazeb z prosince loňského roku. Poslední zvýšení na 4,5 % přišlo v únoru 2022, přičemž ČNB očekává, že se úrokové sazby letos ustálí na 4,3 % s následným poklesem od poloviny roku. Chytrý Honza letos očekává pokles objemu hypotečních úvěrů zhruba o 20 až 30 procent. Únorové zvýšení úrokových sazeb by podle jeho analytiků mělo být letos poslední.
Předpokládají také, že možnost získat hypotéku bude ovlivněna také nastavením limitů ukazatele LTV (poměr úvěru a hodnoty zastavené nemovitosti), ukazatele dluhové služby DSTI (poměr mezi celkovou výší měsíčních splátek dluhu žadatele o úvěr a jeho čistým měsíčním příjmem) a příjmového ukazatele DTI (celkové zadlužení žadatele o úvěr k jeho čistému ročnímu příjmu), k jejichž zpřísnění dojde 1. dubna. Kvůli těmto faktorům asi třetina žadatelů v letošním roce na hypotéku nedosáhne.
„Pokles samozřejmě neznamená, že by o hypotéky nebyl zájem. Klesající trend bych označil za citelný, nikoli fatální. Dle mého názoru se jedná spíše o uzavření určité kapitoly hypotečního boomu,“ uzavírá výsledky analýzy Havrlant. „Další rozmach by nás podle současných dat mohl naopak čekat v segmentu pojištění, které je méně komplexní z administrativní stránky a v nejistých dobách o něj klienti projevují vyšší zájem.“
Chytrý Honza vznikl v roce 2008 nejprve jako hypoteční portál honzovahypoteka.cz. V roce 2011 rozšířil svou působnost o další finanční produkty a přetransformoval se ve srovnávací portál www.chytryhonza.cz. Strukturálně se jedná o takzvaný broker pool, tedy servisní organizaci určenou pro jednotlivce i poradenské firmy.