Na falešné e-maily už loví i energošmejdi

Nejčastějšími praktikami podvodných obchodníků s energií jsou neohlášené návštěvy v bytech i podnicích, lživé sliby bezproblémových převodů a paušální poplatky za nic. Vedle těchto tradičních fint ale nyní podvádějí také pomocí stále sofistikovanějších kybernetických útoků, které mohou zasáhnout i jednotlivé domácnosti. Upozornila na to společnost Kalkulátor.cz.
Podvodníci nejčastěji využívají formu SMS nebo e-mailových zpráv, které na první pohled působí věrohodně – mají například logo energetické firmy, působí úředním jazykem a vyvolávají dojem, že pocházejí přímo od dodavatele energie. Adresátům slibují různé výhody, vrácení přeplatků, státní příspěvky nebo upozornění na nutnou aktualizaci údajů. Hlavním cílem těchto zpráv ale není pomoci zákazníkovi, nýbrž vylákat od něj osobní a citlivé informace, nejčastěji přihlašovací údaje k bankovnictví či jiné finanční detaily.
Pachatelé přitom zpravidla volí příjemce náhodně, což znamená, že obětí se může stát kdokoli – od jednotlivců přes seniory až po malé podnikatele. Riziko navíc spočívá v tom, že podvodné zprávy se na první pohled často neliší od legitimní komunikace energetické společnosti, takže odhalit jejich podvodnou povahu bývá složité.
Cílem jsou i fotovoltaické elektrárny
Rostoucím problémem jsou také útoky hackerů zaměřené na fotovoltaické elektrárny, kterými si elektřinu vyrábí stále více lidí. „Hackeři se ale mohou snadno dostat přes otevřené porty fotovoltaik, zvláště pokud systém stále používá výchozí hesla. Jakmile jsou uvnitř, mohou převzít kontrolu a manipulovat se systémem, například přerušením komunikace a cloudových funkcí, což vyžaduje ruční opravy nebo někdy dokonce úplnou výměnu měničů,“ říká Roman Kümmel, odborník na IT bezpečnost z Počítačové školy Gopas.
Podstatou problému je, že hardware i software fotovoltaik je vyrobený v Číně a při absenci dalších zabezpečení nelze zjistit, kam se ukládají a posílají data. „Nikdo tak nemůže vyloučit zneužití a úspěšné útoky na kritickou energetickou infrastrukturu, ale i ochromení činnosti firem a institucí, stejně tak krádeže a zneužití dat firmem či konečných zákazníků,“ říká Pavel Bursa ze společnosti Resacs.
Klasické triky se stále používají nejvíce
Energetický regulační úřad (ERÚ) řeší vzrůstající počet stížností na energošmejdy. Jedná se zejména o terénní prodejce, kteří klepou na dveře domácností, ale i obcí a dalších právnických osob. Podvodníci lákají především na nízké ceny energienebo speciální bonusy. Výsledkem jsou však nevýhodné podmínky a mnohem vyšší náklady než u běžného dodavatele energie.
Nyní jsou podle vyjádření ERÚ nejčastějšími praktikami neohlášené návštěvy domácností, obcí či firem, kde nabízejí zdánlivě atraktivní slevy na elektřinu nebo plyn, ale při podpisu dokumentů je obsah často diametrálně odlišný oproti ústním slibům. Dále lživě slibují bezproblémové převody dodavatele, i když spotřebitel má stále platnou smlouvu, což vede nejen k pokutám spotřebitelům za předčasné ukončení, ale i k provizím pro zprostředkovatele. Velkým problémem je také praxe, kdy si nekalí prodejci účtují pravidelné paušální poplatky, i když nic nedělají.
„Metody podvodníků často působí jako z absurdního filmu. Patří mezi ně například lest s podpisem plné moci, kterou podvodník následně zneužije k uzavření pro oběť nevýhodné smlouvy. Časté je také vydávání se za pracovníky energetických firem, šíření nepravdivých informací či nabízení nevyžádaného poradenství, jež bývá navíc velmi drahé,“ říká Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energo společnosti Kalkulátor.cz.
Někdy také podstrčí k podpisu závazný dokument, který pak vede k úhradám nevýhodné elektřiny, plynu či jiných poplatků. Dokument může být prezentován například jako nezávazná registrace, darovací smlouva, potvrzení o schůzce nebo plná moc k vyřízení zdánlivě běžné (ve skutečnosti smyšlené) záležitosti. Lidé si proto mnohdy ani nevšimnou, že ve skutečnosti podepsali smlouvu o odběru energie.
„Pokud u vás někdo zazvoní nebo vám zavolá s nabídkou energie, ověřte si nejprve, s kým máte tu čest. Solidní prodejci zavedených zprostředkovatelů jsou vždy transparentní. Vyvázat se z podvodně uzavřených smluv a dalších služeb je těžký, časově náročný a také velmi drahý úkol. Proto je lepší, aby taková situace vůbec nenastala,“ upozorňuje Lukáš Kaňok.
