Nákladní vlaky po liberalizaci železniční dopravy v EU jezdí rychlostí 16 km/h

Rafinerie ropy v Rakousku
Rakouská státní společnost pro ropný průmysl – Oesterreichische Mineralölwerke – odmítla v těchto dnech návrh na postavení nové rafinerie ropy v Linci. Návrh podaly společně mezinárodní koncerny Royal Dutsch-Shell, British Petroleum, Mobiloil a Esso, které tím sledovaly úmysl ovládnout trh ropných výrobků v Rakousku. Místo toho bude rakouská státní společnost připravovat rozšíření kapacity nové rafinerie ropy ve Schwechatu z dosavadních 1,8 mil. tun ročně na dvojnásobek, tj. 3,6 mil. tun ropy ročně. Tím se má též podpořit požadavek OeMV na rozhodující podíl v nově zakládané společnosti pro ropovod Terst-Vídeň, kterým se bude dopravovat ropa do rafinerie ve Schwechatu.
Snížení cel EHS na americké chemikálie
V rámci celní dohody mezi EHS a USA byly sníženy mj. i sazby na dovoz různých chemických výrobků do EHS, a to obzvláště v položce 29.01 – uhlovodíky. Tak např. sazba pro položku 29.01 D Ia (benzen, toluen, xylen při použití jako paliva nebo pohonné látky) byla nížena z 25 % na 20 %. Položce 29.01 D II bylo sníženo clo na dovoz styrenu a etylbenzenu ze 14 % na 8 %. V položce 29.01 D III (naftalén a antracen) byly sníženy celní sazby z 8 % na 6 %, v položce 29.01 D VI Ostatní uhlovodíky byly sníženy ze 16 % na 13 %.
Maďarský stroj pro výsev kukuřice
Továrna na zemědělské stroje v Szombathelu v západním Maďarsku zahájila výrobu nového druhu neseného stroje pro výsev kukuřice. Nový model je značně lehčí než dosavadní zařízení a traktorista ho snadno ovládá pomocí hydraulického zřízení. Vzhledem k tomu, že každý třetí traktor, který je v Maďarské lidové republice v provozu, je traktor značky „Zetor“, přizpůsobili konstruktéři nový secí stroj tomuto traktoru.
Hospodářské zprávy ze zahraničí, březen 1962
LIBERALIZACE ŽELEZNIČNÍ osobní dopravy v Evropské unii by se příštím rokem měla stát aktuálním tématem. Komisařka Evropské komise (EK) pro dopravu Loyola de Palacio ovšem nezastírá, že půjde o politicky velmi citlivou věc. Připomněla, že bylo poměrně obtížné dosáhnout souhlasu členských zemí s otevřením nákladní železniční dopravy volné konkurenci. Tohoto souhlasu bylo nakonec dosaženo až koncem listopadu. Předtím však EK horko těžko dojednávala kompromis mezi Evropským parlamentem a Radou ministrů. Dohoda o liberalizaci vstoupí v platnost v roce 2003, celý proces by měl končit v roce 2008, kdy dopravní společnosti budou mít zaručený volný vstup na železniční infrastrukturu ve všech 15 členských zemích EU. Vyjednavači se museli potýkat s mnoha technickými problémy, např. museli vyřešit čtyři různé rozchody náprav, které se v zemích EU používají, rozdílnost signálního a zabezpečnovacího zařízení, výšky vagonů či pěti různých elektrických systémů. Liberalizace nákladní dopravy zahrnuje 90 % objemu přeshraniční železniční přepravy. Zahrnuje organizační oddělení železniční infrastruktury od provozování dopravních služeb. Dopravce potřebuje získat licenci a certifikát bezpečnosti z každého státu EU, ve kterém chce dopravu provozovat. Později by měl být zaveden jednotný bezpečnostní certifikát pro celou EU. „Udělali jsme první kroky k vytvoření původní panevropské železniční sítě,“ řekla L. de Palacio. Podíl železniční dopravy na celkových výkonech v nákladní dopravě v EU činí zhruba 16 %, ale ještě v roce 1970 to byla téměř třetina. Průměrná rychlost nákladních vlaků není vyšší než 16 km/h. Mluvčí EK podotkl, že liberalizace v osobní dopravě bude o něco komplikovanější proces, včetně přesvědčování členských zemí o tom, že takový krok je nutný.
Svět hospodářství, prosinec 2000