Na Vánoce musí do práce 13 % zaměstnanců, Penny dá svým lidem volno

Ilustrační foto: Penny

Sledování pohádek, poslech koled nebo obyčejné lenošení. Tak si Češi podle nejnovějšího průzkumu představují trávení Štědrého dne. Ne každému se to však poštěstí. Do práce toho dne musí 13 zaměstnanců. Ukázal to průzkum společnosti Penny. Ta ale dává na Štědrý den všem svým zaměstnancům volno.

Podle průzkumu na 6 % respondentů čeká celodenní směna, o procento více v práci stráví alespoň část dne. Dalších 13 % pracovníků by do zaměstnání běžně muselo, rozhodli se však práci předejít čerpáním dovolené nebo dokonce neplaceným volnem. 

Zaměstnanci, kteří na Štědrý den obléknou pracovní oděv, se dělí do tří odlišných táborů. Zatímco 29 % bere Vánoce jako běžný den a práce je nijak netrápí, stejnému procentu pracovní povinnost vyloženě vadí. Největší skupina respondentů (38 %) je s prací smířená, nicméně raději by dala přednost času strávenému s rodinou. 

„V Penny jsme přesvědčeni, že Vánoce patří domů. Na Štědrý den proto chceme našim kolegům věnovat to nejcennější – možnost strávit čas se svými blízkými. Dnešní uspěchaná doba přeje neustálému tlaku na výkon, často na úkor fyzického i psychického zdraví. Na Štědrý den proto Penny rádi proměníme v oázu klidu, kde jsou tradice, rodina a sounáležitost přednější než tržby,“ říká Michal Batelka, vedoucí oddělení lidských zdrojů. 

Průzkum ukázal, že s prací na Štědrý den se nedokáže smířit dvojnásobek žen v porovnání s muži. (42 % proti 21 %). Právě ženy přitom tvoří většinu zaměstnanců prodejen Penny. „Jsme rádi, že jim můžeme ulevit a poděkovat tak za celoroční úsilí,“ doplňuje Batelka. Výrazné rozdíly jsou i mezi generacemi, proti štědrodenní směně se vyhraňuje jen pětina lidí do 26 let, ale dvojnásobné množství těch nad 54 roky. 

Pro řetězec Penny není plošný den volna 24. prosince žádnou novinkou. Svým zaměstnancům ho poskytuje již několikátý rok v řadě. Zatímco většina obchodníků využívá zákonné možnosti otevřít dveře i na Štědrý den, lidé z Penny se budou moci již tradičně věnovat přípravám na Štědrý večer.

Jak takové štědrodenní přípravy vypadají, to se mezi českými domácnosti liší. Největší část z nich se věnuje lenošení po boku rodiny (88 %), chystání se na Štědrý večer (37 %) nebo jednoduše odpočinku (30 %). Nezapomínáme ani na tradice. Tři oříšky pro Popelku a další vánoční klasiky letos naladí rovných 40 % z nás. Vánoční koledy zazní u každého pátého stromečku, 6 % respondentů se dokonce do zpěvu zapojí. Každý sedmý Čech věnuje myšlenku těm, kteří s námi už Vánoce strávit nemohou, ať už při návštěvě hřbitova nebo prostým zapálením svíčky. Nezanedbatelné je i procento lidí, kteří si Štědrý den zpestří pohybem. Jejich podíl ale s rostoucím věkem klesá. 

Společnost Penny Market je dceřinou společnou mezinárodního obchodního řetězce Rewe. V Česku provozuje 420 prodejen a zaměstnává více než 6000 lidí.