Jen osm firem ovládá skoro celý internet
Přestože je internet domovem miliard různých webů, databází, sociálních sítí, cloudů a dalších platforem, pouze 6 největších společností produkuje více internetového provozu než všechny ostatní dohromady. Americká šestice firem MAMAAN, neboli Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix zodpovídá za více než polovinu veškerého internetového provozu. Do TOP 8 se však zapojují další dvě velká jména: TikTok a Disney+. Vyplývá to z analýzy Sandvine zveřejněné českou společností ComSource.
„Pokud bychom sečetli šestici společností MAMAAN, Disney+ a TikTok, došli bychom k závěru, že těchto 8 společností tvoří více než dvě třetiny veškerého provozu na internetu. Zejména TikTok nám ukazuje, že žádná pozice není neotřesitelná. Můžeme u něj totiž pozorovat opravdu raketový růst využití dat v meziročním srovnání. Podle analýzy Sandvine z minulého roku nebyl TikTok zařazen ani mezi prvních šest míst a dnes je jeho celkový provoz vyšší než u Apple nebo Microsoftu. Pokud se zaměříme na čísla mobilního provozu, tam se TikTok katapultoval na třetí místo hned za Metu a Alphabet. Naopak stagnaci provozu vidíme u společností MAMAAN, u nichž se čísla mobilního provozu oproti loňskému roku téměř nezměnily,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.
„Alphabet produkuje 18 % provozu na fixních sítích (domácí wi-fi) a 20 % na mobilních sítích (mobilní data), tedy téměř shodně. Podíl Mety na mobilních platformách činí 22 %, zatímco na fixních je to pouze 11 procent. TikTok, podobně jako Meta, má s 12 % mnohem větší podíl na mobilních sítích, zatímco u fixních sítí se pohybuje jenom na 6 %. Další v pořadí je streamovací služba Netflix, která má naopak 9% podíl na fixních sítích, zatímco na mobilních ztrácí a zaujímá 5 procent. Podobně vypadají také další streamovací služby Disney+, u které čísla ukazují 4 % u fixních a 2 % u mobilních sítí. „Tato data ukazují, že zatímco služby Google lidé využívají v podobné míře doma i venku, sociální sítě, především Facebook, Instagram a TikTok, jsou sledované převážně venku. Filmy nebo seriály na Neflixu nebo Disney+ si uživatelé pouští spíše doma,“ dodává Michal Štusák.
Společnost Sandvine se specializuje na optimalizaci kvality uživatelských zkušeností aplikací (App QoE), což je klíčový ukazatel spokojenosti zákazníků telekomunikačních služeb. Díky kombinaci správy dat a síťové inteligence dokáže Sandvine přesně analyzovat a klasifikovat internetový provoz.