Překvapivě stoupla důvěra podnikatelů i spotřebitelů
Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se ve srovnání s říjnem zvýšil v listopadu o 1,2 bodu na hodnotu 98,0 bodu. Indikátor důvěry podnikatelů se zvýšil o 1,3 bodu na hodnotu 97,3 a indikátor důvěry spotřebitelů vzrostl o 0,9 bodu na hodnotu 101,6. Oznámil to Český statistický úřad (ČSÚ).
Důvěra podnikatelů se v listopadu zvýšila ve vybraných odvětvích služeb (+5,9 bodu), v obchodě (+4,6 bodu) a ve stavebnictví (+4,2 bodu). V průmyslu se důvěra podnikatelů v ekonomiku meziměsíčně snížila o 3,9 bodu.
„Důvěra podnikatelů ve vybraných odvětvích služeb se poprvé od července 2022 dostala nad svůj dlouhodobý průměr. Přispěla k tomu zejména výrazně vyšší očekávání poptávky ve finančním sektoru. Ekonomický sentiment se postupně zlepšuje i v odvětví stavebnictví a rovněž u obchodníků je po výraznějším poklesu v říjnu nyní nejvyšší za poslední čtyři měsíce,“ říká Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Indikátor důvěry spotřebitelů vzrostl o 0,9 bodu na hodnotu 101,6. Podíl spotřebitelů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace v Česku a zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících se téměř nezměnil. Již pátý měsíc v řadě zůstává téměř stejný i počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře, než tomu bylo v předchozích dvanácti měsících. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se snížil.
„Listopadové výsledky spotřebitelského průzkumu potvrdily zlepšující se náladu spotřebitelů. Jejich sentiment rostl třetí měsíc v řadě a současně již druhý měsíc v řadě překonal dlouhodobý průměr. Zlepšení spotřebitelské nálady je ale velice pozvolné a respondenti zůstávají opatrní, což je vidět například na zvýšených obavách z dalšího růstu cen,“ sdělila Veronika Ptáčková z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Mezi podnikateli je znepokojující zhoršení sentimentu v průmyslu. „Průmyslníci čelí obavám zhoršení současné poptávky a poklesu tempa výroby i pro následující měsíce. To se týká jak domácí, tak zahraniční spotřeby a připočítáme-li k tomu skutečnost, že německá ekonomika neroste, ale klesá, pak se domácím podnikům nemůže výrazně dařit,“ podotýká k tomu Tomáš Volf, hlavní analytik společnosti Citfin.
V případě spotřebitelů prakticky nezměněný zůstává podíl domácností, které hodnotí svou finanční situaci a celkovou ekonomickou situaci jako stejnou. Prakticky beze změny je také podíl těch, kteří vidí svou finanční situaci hůře než před rokem. „Spotřebitelé se omezují především z obav o budoucí ekonomický vývoj, kondici svých příjmů a stále do celé věci promlouvají vysoké ceny v obchodech. S nadcházející zimou do hry vstupují také otázky cen energie. Centrální banka možná nepůjde se sazbami tak pravidelně dolů jako dosud, což bude brzdit investiční aktivitu,“ zhodnotil Tomáš Volf.