Zahraniční značky expandují do Česka

Ilustrační foto: Fran1492 z Pixabay

V regionu střední a východní Evropy (CEE) byl zaznamenán výrazný nárůst přeshraničních maloobchodních aktivit. Důvodem jsou omezené možnosti růstu na nasycených domácích trzích. Zjistila to průzkumem společnost Colliers.

Dominika Jędrak, ředitelka oddělení průzkumu trhu v regionu CEE ve společnosti Colliers, popisuje situaci na trzích následujícím způsobem: „Maloobchodníci v tomto regionu mohou těžit z podobného ekonomického prostředí a kulturního dědictví, stejně jako vzájemně si blízkých spotřebitelských preferencí, vkusu a módních trendů. To jim umožňuje úspěšně nabízet v rámci celého regionu stejný sortiment jako na svých domácích trzích.“

Geografická blízkost zemí střední a východní Evropy hraje klíčovou roli také při zajišťování efektivní logistiky a fungování dodavatelského řetězce. „Kombinace těchto faktorů činí maloobchodní trh střední a východní Evropy vysoce atraktivním jak pro místní, tak i pro mezinárodní společnosti,“ říká Dominika Jędrak.

Region díky tomu zaznamenává významnou expanzi místních maloobchodních značek, a to jak ze CEE, tak i z okolních trhů. Česká republika přitom často představuje první destinaci, na kterou se firmy rozhodnou expandovat. Příkladem může být německý dean&david nebo chorvatský Koykan. Jakmile se tyto značky etablují v Česku, pravděpodobně se přesunou k průzkumu sousedních trhů. 

Pozoruhodný úspěch v celém regionu střední a východní Evropy zaznamenaly například polské módní firmy. Jedná se jak o skupinu LPP, která vlastní známé značky jako Reserved, Sinsay, House a Cropp, tak i společnosti Pepco, Half Price, CCC a Modivo/E-obuwie. Svou působnost v této oblasti pak rozšiřují i další módní značky, například Cocodrillo, Wittchen a Wojas.

Úspěšné jsou při přeshraniční expanzi i mnohé značky z Česka a Slovenska, například Alza, Tescoma, Alpine Pro a Alensa, které vstoupily do Polska a Maďarska. Poměrně významný podíl na těchto trzích dokázaly získat také společnosti Dr. Max a Fortuna. Vilgain, oblíbený český výrobce produktů pro zdraví a fitness, si vybudoval solidní online zastoupení ve velkých evropských městech a v roce 2025 vedle probíhající expanze v Praze můžeme očekávat 5-6 vstupů na trhy střední a východní Evropy.

Značného rozsahu dosáhla také expanze značek ze zemí střední a východní Evropy a Pobaltí do Bulharska. Několik polských značek, zejména v oblasti módy, si na místním trhu vybudovalo dominantní postavení. Například maloobchodní řetězec Pepco provozuje v Bulharsku více než 60 prodejen.

Intenzivní je i expanze firem z regionu CEE-6 do Rumunska. Módní značky, jako je Pepco, nebo značky vlastněné LPP či CCC na místním trhu dokonce dominují.

Nejpočetnější expanze z Litvy se týká potravinářských řetězců vlastněných skupinou Maxima, která nyní provozuje již téměř 1000 prodejen v Polsku pod značkou Stokrotka a 129 v Bulharsku jako T-Market. Firma je současně přítomná v celém Pobaltí.

A roste i odvětví fitness, které se v Polsku a v dalších zemích regionu konsoliduje. Nedávno společnost Benefit Systems, vlastník programu MultiSport, oznámila akvizici fitness klubů Flais v Bulharsku.

Řada značek začala expandovat prostřednictvím franšíz i mimo region střední a východní Evropy. Příkladem mohou být Frutisimo a Trdlokafe (v zahraničí známé jako Twistcafe), které se pomalu přesouvají na západní trhy, zejména do Německa, Rakouska a Itálie. Itálie je také cílovým trhem pro lékárny Dr. Max, které v současné době provozují přibližně 130 prodejen po celé zemi.

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic. Společnost působí v 70 zemích.