Nehýbejte se z místa, neumřete

Nejbezpečnější železnice je ta, po které nic nejezdí. Ilustrační foto: Victoria z Pixabay

Stovky lidí budou doříznuty od světa. V Rasepnavě v Libereckém kraji plánuje Správa železnic (SŽ) zrušit tři z pěti železničních přejezdů. Jenže město je železnicí rozděleno vedví. Problém je to hlavně pro pěší. Ti by se z bydliště do města nadále dostávali jen po hlavní silnici, kde denně projede 5000 aut. A nejsou na ní chodníky.

Tak začíná reportáž v sobotním vydání deníku Mladá fronta Dnes, nazvaná 1100 železničních přejezdů se zruší. Podle ní je adeptem na zrušení 1100 železničních přejezdů z 7580 existujících. Postupně, každý rok 50. Autor Tomáš Lánský cituje zákon o liniových stavbách z roku 2021, který nově stanovil, že zrušit se může každý takový přejezd, kde existuje objízdná trasa kratší než 5 km, a ta nevede přes přejezd, který by měl nižší stupeň zabezpečení než ten, který se zavřel. „Množství přejezdů je v Česku neúměrně vysoké. Snižování jejich počtu je tak jednou z významných cest ke zvyšování bezpečnosti drážního i silničního provozu,“ cituje Nelu Eberl Friebovou ze Správy železnic.

K tomu dodejme, že „neúměrně“ hustá je v Česku celá železniční síť, vybudovaná ještě za císaře pána. A neúměrně vysoká je také hustota osídlení. V Evropě žijí 72 obyvatelé na kilometru čtverečním, u nás podle údajů z roku 2021 je to 136 obyvatel. Železnice u nás přetínají nejen krajinu, ale také sídla. Lze to postavit i jinak: že sídla utlačují železnici. „Na přejezd zabezpečený výstražnými kříži smí vlak vjet omezenou rychlostí. Může tak dojít ke zrychlení provozu na trati,“ obhajuje rušení přejezdů Friebová. „K výhodám se dá řadit i úspora nákladů na údržbu nadbytečných přejezdů. Na úsecích, kde se bude jezdit více než 160 kilometrů v hodině, se pak úrovňové přejezdy už nemohou nacházet vůbec,“ zmínil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Dodejeme, že se jedná o náklady železnice. Ta také ušetří pár minut na rychlejším spoji. Automobilisté si s nějakými 5 km zajížďky poradí. Cyklisté už hůře. Že sousedé v obcích přestanou sousedit, že děti do školy a ostatní chodci si zajdou? Hodinka sem, hodinka tam…

„Nejbezpečnější je takový přejezd, který vůbec neexistuje,“ říká v citované reportáži Eberl Friebová. V roce 2023 se na přejezdech stalo celkem 157 srážek vlaků s auty, při kterých zemřelo 36 lidí, dalších 108 se zranilo.

To se rušením přejezdů jistě vyřeší. Jenže v témže vydání je zpráva ČTK o tom, jak se srazil nákladní vlak s pracovním v železniční stanici Praha-Malešice. V roce 2023 evidovala Drážní inspekce 136 nedovolených jízd za návěstidla. V tomto čísle se promítají také srážky vlaků a vykolejení vlakových souprav na železničních drahách. Takže by bylo možná bezpečnější zrušit železniční dopravu? To není úplně mimo. Od roku 1995 funguje světové hnutí Vision Zero. Týká se především automobilové dopravy, leč v její vizi stojí: „Život a zdraví nelze v rámci společnosti nikdy vyměnit za jiné výhody.“ Myslí se tím především hodnoty přepočítávané jako náklady a přínosy, a tato hodnota se pak (nesprávně) používá k rozhodování o tom, kolik peněz utratit. Tento princip lze ovšem aplikovat i na dopravu železniční.

Už hůře na cyklistickou. Existuje společné prohlášení Evropské rady a Parlamentu o cyklistice. Dokument vybízí k přivedení většího množství lidí k cyklistice, což předpokládá zlepšení infrastruktury a zajištění „patřičného objemu“ investic. Týká se i lidí sociálně vyloučených a hendikepovaných. Signatáři se zavazují mj. monitorovat plnění závazků k rozvoji cyklistiky a zejména umožnit kontinuální měření pokroku, pokud jde o využívání cyklistiky v EU. Takže její omezování v EU by nebylo pokrokové.

Zmiňme ještě, z důvodu tematické příbuznosti, zprávu ze serveru Novinky.cz, která říká, že severoněmecké město Kiel chce z bezpečnostních důvodů zakázat couvání při zajíždění na parkovací místa a při vyjíždění z nich. Týkat se to má i soukromých pozemků. Cílem je snížit počet dopravních nehod na území města. „S tímto bizarním návrhem přišla radní pro životní prostředí, ochranu klimatu a mobilitu Alke Vossová ze strany Zelených, která má v místním sněmu nejsilnější frakci. Důsledné prosazení návrhu, o němž informoval deník Kieler Nachrichten, by znamenalo, že řidič se bude muset na místě parkování s vozidlem otočit, aby mohl vyjet zpět na silnici,“ píše server. „Vossová říká, že při couvání vzniká v Kielu nejvíce dopravních nehod. Oficiální údaje ale její argumentaci nepotvrzují. Podle statistiky se couvání, nesprávné odbočování či výjezdy z parkovacích míst podílely loni na dopravních kolizích jen šesti a půl procenta.“ O škodách hmotných či zdravotních se server nezmiňuje.

Ale zpět do vlasti. „Stále hodně lidí je závislých na chůzi. Dál tam /na zrušených přejezdech/ budou přecházet. Zmizí odtamtud ale značky, za mlhy a za deště tam budou lidé riskantně přecházet a skákat pod vlak, o jehož příjezdu nebudou vědět,“ míní v citované reportáží MfD dopravní expert Roman Budský, předseda expertní rady Platformy Vize nula.

Nabízí se několik řešení. 1) Zrušit všechny přejezdy. 2) Zrušit železniční dopravu. 3) Zrušit silniční dopravu. Anebo, v rámci Vize nula 4) zrušit veškerou dopravu. Budete sedět doma na prdeli, je to nejbezpečnější.

Tento komentář neobsahuje žádnou nadsázku ani ironii – pozn. aut.