V generaci Z rostou noví šéfové, přibude žen
Zástupci generace Z neznají svět bez internetu, digitálních technologií a sociálních sítí. V práci se prozatím vyhýbají stresu a zodpovědnosti, které jsou spojené s vedoucími pozicemi. V budoucnu z nich ale budou jedni z nejlepších šéfů. Nástup nové generace navíc může změnit celkový koncept pracovní doby. Tak shrnuje svůj pohled na mladé lidi nastupující do praxe náborová agentura Theones.
„Už nyní se setkáváme s tím, že pokud je mladý člověk obsazen do vyšší funkce, pracuje velmi zodpovědně a efektivně, navíc ‚zetkaři‘ velmi dobře zvládají leadership – nenásilné vedení týmu s jasným stanovením cílů. Díky tomu, že je pro ně práce s technologiemi samozřejmostí, dokáží pracovní proces výrazně zrychlit a usnadnit. To nahrává diskutované čtyřdenní pracovní době. Právě díky lidem generace Z a jejich efektivnímu přístupu k práci je pravděpodobné, že po jejich masivnějším nástupu na pracovní trh bude stále větší množství firem čtyřdenní pracovní dobu zavádět. Výhodné to bude pro obě strany. Firmy zrychlí své procesy a zaměstnanci naleznou lepší vyváženost mezi osobním a pracovním životem,“ předpokládá Petr Hykel, majitel a ředitel headhunterské společnosti Theones, která se zaměřuje na obsazování vrcholových manažerských pozic.
Generace Z vyrůstala s technologiemi, je proto velmi zdatná v používání digitálních nástrojů a nových technologií. To může pomoci modernizovat firmy a zlepšit efektivitu. „Jsou zvyklí na rychle se měnící svět a neustálé technologické novinky, jsou generací, která je nejotevřenější inovacím a hledání nových způsobů, jak řešit problémy. Tato generace také podporuje flexibilní pracovní modely, které mohou vést ke zvýšení produktivity. Zetkaři preferují otevřenou a upřímnou komunikaci, což může posílit týmovou spolupráci a podpořit důvěru mezi zaměstnanci. Mladší generace klade větší důraz na etiku, udržitelnost a společenskou odpovědnost, což povede k tomu, že se firmy budou více zaměřovat na společensky odpovědné podnikání a dlouhodobou udržitelnost. Tyto vlastnosti dělají z generace Z perspektivní vůdce, kteří mohou přinést svěží a moderní pohled do vedení firem,“ přizvukuje Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.
Problém může představovat nízký věk. Získat si respekt starších podřízených je výzva. „Vzhledem k nízkému věku a menším zkušenostem s vedením velkých týmů mohou někteří zetkaři postrádat praxi v tradičním hierarchickém vedení. Upřednostňují spolupráci a rovnost, což může podpořit pozitivní týmovou atmosféru, na druhou stranu to ale může způsobit menší respekt u podřízených. Problém s autoritou vůči starším kolegům mohou mít ale i samotní zetkaři. Úspěch ve vedoucích pozicích závisí na schopnosti mladých lídrů projevit respekt, empatii a odborné znalosti, aby si vybudovali důvěru napříč věkovými skupinami,“ říká Hykel.
Podle průzkumu společnosti Deloitte zastává v Česku vedoucí funkce pouze 17,2 % žen. Česká republika za celosvětovým průměrem zaostává o 2,5 procenta. Počet žen na vedoucích postech ale pozvolna roste. Nástup mladé generace by mohl růst počtu žen ve vedení firem výrazně zrychlit. „Lze očekávat, že podíl žen ve vedoucích pozicích v budoucnu poroste. Obecně mají ženy z generace Z rostoucí ambice k dosažení vedoucích pozic. I přes zvýšenou genderovou rovnost ale čelí ženy stále určitým společenským překážkám, které muži v takové míře nepociťují, například předsudkům nebo nedostatku vzorů ve vyšších vedoucích funkcích. V generaci Z se však tento rozdíl zmenšuje díky kulturním změnám a většímu důrazu na podporu žen ve vedení. Celkově jsou rozdíly mezi ženami a muži v generaci Z méně výrazné než u předchozích generací, přičemž obě pohlaví usilují o rovnost, flexibilitu a inovativní přístup k vedení,“ uzavírá Petr Hykel.