Živě: VRT Podřipsko a mapový portál jako nástroj interaktivního projednání
Představte si mapovou aplikaci, kde si můžete prohlédnout umístění vysokorychlostní tratě v území, změřit si vzdálenosti, plochy, zjistit výškové řešení a zároveň zaslat svůj podnět či dotaz. Toto vše nyní obsahuje nástroj zvaný mapový portál, který jsme využili i na úseku vysokorychlostní trati VRT Podřipsko.
Jaké plusy pro občany přináší mapový portál a jaké konkrétní připomínky přinesl na úseku Praha-Balabenka – sjezd Lovosice vám na Prezentačním dni VRT Podřipsko a mapový portál řekne Ing. Tom Bareš, hlavní inženýr projektu VRT Podřipsko, ve středu 16. října v 15:30 v Informačním centru vysokorychlostních tratí na ústeckém hlavním nádraží. Přímý přenos či záznam sledujete zde:
VRT Podřipsko
Vysokorychlostní trať z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan propojí Českou republiku se západní Evropou. Výrazně zrychlí cestování do Německa a zlepší dopravní dostupnost severních Čech. VRT Podřipsko, odborně RS4 VRT Praha-Balabenka – sjezd Lovosice, je pak první úsek vysokorychlostní větve RS4 Praha – Drážďany. Tento úsek vysokorychlostní tratě je projektován výlučně pro osobní dálkovou dopravu.
Stavebně se jedná o novostavbu dvoukolejné trati elektrizované střídavou napájecí soustavou a zabezpečené evropským zabezpečovacím systémem ETCS.
Úsek umožní např. zásadní zkrácení jízdních dob mezi Prahou hlavním nádražím a terminálem Roudnice nad Labem VRT (19 minut). Jeho zprovoznění přinese již také zkrácení jízdních dob do Ústí nad Labem, respektive Drážďan o 28 minut.
Terminál Roudnice nad Labem VRT
Součástí úseku se stane nový terminál osobní dopravy Roudnice nad Labem VRT, který bude sloužit jako přestupní uzel mezi vysokorychlostní železnicí a ostatními druhy veřejné a individuální dopravy v regionu s přímou vazbou na dálnici D8. Nabídne i velkokapacitní parkoviště. V rámci terminálu vznikne i údržbová základna, která bude sloužit pro údržbu trati od Prahy po státní hranici. Dalšími zajímavými stavbami VRT Podřipsko budou: Dopravna Balabenka, Střížkovský tunel, ŽST Praha Sever, Vltavská estakáda.
Mapový portál
Díky mapovým portálům mohou lidé hodnotit návrhy nové trati a dávat připomínky k samotnému návrhu, jak by trať měla vypadat. Každý má možnost klást dotazy nebo dávat podněty přímo prostřednictvím portálu.
Co všechno mapové portály ukazují
Mapový portál GIS (geografický informační systém) prezentuje nejnovější technické návrhy vycházející z aktuálního stavu projektování a projednání v daném regionu. Tím poskytuje konkrétnější pohled na plánované vysokorychlostní tratě (VRT). Umožňuje zobrazení různých typů mapových podkladů, například základní katastrální mapy či mapy zaměřené na hlukovou zátěž. S pomocí barevné legendy lze snadno identifikovat jednotlivé prvky infrastruktury, jako jsou silnice, mosty, tunely a další. Výhodou portálů je zobrazení, zda je vysokorychlostní trať navržena v zářezu, nebo na náspu. Součástí je i znázornění protihlukových stěn. Díky nim lze získat lepší představu o tom, jakým způsobem budou tratě zasazeny do existující krajiny.
Připomínky
Jako SS VRT postupně přidáváme ke všem úsekům mapové portály tak, aby se občané mohli vyjádřit ke všem plánovaným úsekům VRT v České republice. Všichni tam mají snadný a přehledný přístup k informacím o trase, která je zajímá a mohou zapsat své relevantní připomínky a dotazy k celému úseku trati.
VRT Podřipsko a mapový portál
Výsledky připomínkování
Došlo 1144 připomínek. Bohužel, poprvé při využití mapového portálu pro vysokorychlostní tratě došlo k tomu, že 2/3 z nich jsou zadány automatickým softwarem za použití „umělé inteligence a jen 1/3 je podána reálnými občany.
Odpovídat budeme přesto na všechny připomínky. I na ty podané pomocí automatu. Výsledky budou zveřejněny na mapovém portálu a také jako soubor pdf s připomínkami a reakcemi.