Chorvatsko zlevnilo, české hotely jsou na průměru a na prodej
Červencová data poradenské společnosti STR přinesla první zprávu o cestování v Evropě a letní výkonnosti českých hotelů. Po květnových rekordech a červnovém propadu jsou česká červencová data, dá se říci, průměrná. České hotely dokázaly meziročně zvýšit tržby o inflaci.
Červenec je specifický (prázdninový) měsíc. Obrovských tržeb dosahuje jižní „přímořská“ Evropa, což vytahuje celoevropský průměr nad 170 eur na pokoj a noc. To je o více než 64 % nad Českou republikou (104 eura).
Chorvatsko letos lehce zlevnilo, neboť loňských 270 eur přineslo jen 68,8% obsazenost. Řecko naopak zdražilo o více než 30 % a zvýšilo obsazenost na 80,9 procenta. Ještě vyšší obsazenosti dosahuje naše hlavní město Praha (81,4 %) – ovšem meziroční růst tržeb je u Řecka 38,4 % – u Prahy jen 11,3 procenta.
Zajímavé byly Francie a Paříž, s dominující světovou událostí – olympiádou. Pařížské červencové ceny 423,33 eura (přes 10 000 Kč za noc v průměru) byly skutečně olympijské. Nicméně meziroční turistická obsazenost města poklesla o 12,4 % a tržby vzrostly jen o 4,6 % (silný podprůměr v evropském srovnání).
Z dat STR také vysvítá, že zatímco válka na Ukrajině škodí turismu v přilehlých zemích, samotného Ruska se příliš v posledních dvou letech nedotýká. Meziroční růst tržeb 45 % (nejvíce v Evropě) a v absolutních hodnotách jsou tržby na pokoj již o 9 % nad Českou republikou. Naštěstí se nejedná o trh, se kterým bychom se měli srovnávat. V našem středoevropském rybníku je štikou Budapešt, pravidelný pořadatel sportovních akcí (nyní to byly závody F1).
„Léto není špatné, lidé cestují, Praha je plná, především díky Čechům, Němcům a Polákům. Až polovina rezervací se dělá na poslední chvíli,“ hodnotí Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels. „Na datech je krásně vidět, jak jsme v porovnání s Evropou cenově dostupní. Navíc koruna oslabila, takže dovolená doma (nebo jen transitní přespání) se lidem vyplatí. A je zde velmi bezpečno. Nicméně situace odvětví úplně růžová není. Je to vidět i na tom, že v Praze je v současnosti k prodeji zhruba polovina obrovských mezinárodních hotelů.“