Firmy za své nákupy utrácejí o desetinu méně

Ilustrační foto: freestocks na Unsplash

Podle pravidelného Indexu firemních nákladů, který společnost Fidoo sleduje na vzorku více než tisícovky malých a středních firem, klesly v květnu jejich náklady meziročně o 10,6 %, v červnu dokonce o 11,1 procenta. Přičemž počet transakcí byl v květnu meziročně o 0,1 % vyšší, v červnu o 2,5 procenta.

O většinu tohoto poklesu se sice stará inflace, která z loňských 10,7 % klesla na aktuální 2 %, ale na tom nezáleží – výsledkem je úspora přes 10 % měsíčně. 

Přesto důvěra firem v ekonomiku klesá. Je to tím, že 85 % společností o úspoře nákladů vůbec neví, domnívá se společnost Fidoo. Firmám chybí účinné nástroje pro kontrolu nákladů, bez kterých se o ušetřených prostředcích nedozví včas – v reálném čase, ne na konci měsíce. A když se o nich nedozví včas, nemohou je využít pro sanaci zisku z méně úspěšných měsíců, investovat do svého růstu nebo si vytvořit rezervy na měsíce, kdy budou jejich náklady opět vyšší.

„V porovnání s posledním rokem prožívají nyní firmy ekonomicky silné měsíce – to ale nebude trvat věčně. V nejbližší době by do Česka mohl dorazit hospodářský pokles, se kterým už zápolí firmy v sousedním Německu. Češi mají díky nynějším úsporám šanci se na něj lépe připravit. Firmy, které nyní ‚projí‘ příležitost v podobě snížených nákladů, budou za pár měsíců horko těžko čelit rostoucím nákladům na svůj rozvoj nebo třeba přidávání,“ říká Petr Herzmann, generální ředitel Fidoo.

Ceny energie v posledním roce klesají, ovšem stále se nevrátily na úroveň před energetickou krizí a zřejmě už k tomu ani nedojde – spíše se s blížícím se koncem roku začnou opět zvyšovat. Zároveň i netrpělivě očekávaný ekonomický růst s sebou může přinést nečekané komplikace – vstupní náklady na rozpohybování obchodů totiž přijdou v nejlepším případě o měsíc dřív, než za něj firmy budou moci fakturovat. Poslední slovo nemusela říct ani inflace – a to ani v Česku, ani v celé EU.

„Jen asi 15 % firem umí monitorovat náklady v reálném čase, zbytek opatrný ekonomický růst snadno ‚projí‘. Firmy se snaží náklady hlídat alespoň postaru prostřednictvím papírových účtenek. Jenže vědět na konci měsíce, že jsem ušetřil na nákladech, ale rozházel to jinde, není k ničemu,“ říká Petr Herzmann. Stále více firem proto náklady eviduje digitálně rovnou při placení. Firemní nákupy se platí firemní kartou, nebo má každý z pracovníků svou předplacenou firemní kartu napárovanou s platební aplikací, do které okamžitě po nákupu nahraje účtenku a náklad pak rovnou pošle účetní.

Fidoo je český fintech, který zjednodušuje finanční správu firem. Je členem skupiny Direct family, kam patří i společnosti Direct pojišťovna, Direct auto, Direct technologies a Direct nadace.