První elektrický dálkový kamion bude jezdit na trase 200 km
Mezinárodní logistický provider Dachser poprvé nasadil plně elektrický nákladní automobil na přeshraniční přepravy. Vozidlo eActros od Mercedes-Benz jezdí pětkrát týdně tam a zpět z logistického centra v německém Hofu do pobočky v Kladně vzdálené více než 200 kilometrů. Oznámila to společnosti Dachser
Po úspěšné testovací fázi v únoru a květnu 2023 byl zahájen pravidelný provoz přeshraničního spojení mezi dvěma Dachser pobočkami v Německu a České republice. Mezinárodní linka jezdí jako tandemová souprava se dvěma výměnnými nástavbami a je využívána ve dvou směnách: přes den realizuje tento čtyřicetitunový e-Truck regionální distribuci v okolí Hofu, v noci jezdí na přeshraniční lince mezi Německem a Českou republikou. Podle výrobce má eActros průměrný dojezd až 300 kilometrů, v závislosti na různých faktorech, jako je topografie nebo hmotnost. Po dojezdu pravidelné denní linky z Hofu do Kladna se nabíjí v areálu logistického centra Dachser Kladno. Doba dobíjení tohoto vozidla je něco málo přes jednu hodinu.
„Testy s vozidlem eActros nám poskytly důležité poznatky o vhodnosti elektromobility pro dálkové přepravy,“ říká Klaus Neubing, General Manager pobočky Dachser Hof. „Jsme rádi, že se nám nyní díky nadšení našich lidí a týmové práci podařilo spustit první přeshraniční linku v evropské síti Dachser v plně elektrickém provozu. Společně s naším dlouholetým přepravním partnerem společností Flytt Logistic GmbH jsme ukázali, že se vyplatí razit nové cesty.“
„Velmi nás těší, že jsme společně s německými kolegy mohli spustit další bezemisní projekt,“ říká Ing. Michal Křižan, General Manager pobočky Dachser Kladno. „Tato nová mezinárodní linka rozšířila koncept naší národní bezemisní distribuce a dokazuje, že elektrický pohon je za určitých podmínek vhodný i pro přepravy na delší vzdálenosti.“
Dachser Czech Republic v souvislosti s rozšiřováním přeprav s nulovými emisemi investoval do vlastní nabíjecí infrastruktury. V současné době má 21 dobíjecích stanic pro nákladní a osobní vozidla na pěti svých pobočkách. „Z naší pobočky v Kladně, kterou spojuje nová mezinárodní bezemisní linka, každý den vyráží i další nákladní vozidla na elektropohon – na pravidelné lince do Hradce Králové a do mikrodepa v centru Prahy. Na ty navazuje naše bezemisní doručování v centru Hradce Králové a v centru Prahy. Postupně přecházíme na elektromobily i v rámci naší firemní flotily osobních vozidel. Instalace vlastních dobíjecích stanic nám umožňuje být soběstačnými a dostatečně flexibilními,“ vysvětluje Jan Pihar, generální ředitel Dachser Czech Republic.
Dachser se řídí svojí dlouhodobou strategií pro ochranu klimatu a zaměřením na efektivitu, inovace a integrační odpovědnost prosazuje společně se svými zákazníky a servisními partnery změnu směrem k udržitelnější logistice. Od roku 2018 společnost využívá bateriová elektrická vozidla, mimo jiné v rámci konceptu udržitelného doručování do center měst „DACHSER Emission-Free Delivery“, které je nastaveno i pro doručování do centra Prahy. Vozový park s alternativními pohony společnost neustále rozšiřuje, a to i v oblasti dálkových přeprav.
Rodinná společnost Dachser se sídlem v německém Kemptenu je poskytovatelem logistických služeb v Evropě. V současnosti zaměstnává 32 850 lidí ve 379 pobočkách a má vlastní zastoupení ve 41 zemích světa. Za rok 2022 zrealizoval přepravu 81,1 milionů zásilek o celkové tonáži 42,8 milionů tun. Celkový konsolidovaný čistý obrat koncernu Dachser v roce 2022 činil přibližně 8,1 miliardy eur.