Komerční banka varuje před prudkým růstem kyberkriminality
Komerční banka zatím za letošek eviduje třiceti- až čtyřicetiprocentní nárůst kybernetické kriminality oproti loňském roku, a to jak v případě karetních podvodů, tak online bankovnictví. „Do finálního výsledku však ještě patrně promluví právě započatý advent,“ varuje banka.
Nastala doba, kdy téměř každý očekává objednanou zásilku a v záplavě shonu někteří zareagují na falešnou SMS o jejím doručení poskytnutím údajů ke své kartě či k internetovému bankovnictví. Komerční banka svým klientům doporučuje obezřetnost a radí u každé karetní i online transakce, kterou klient potvrzuje, dávat pozor, zda souhlasí částka a název obchodníka.
„Zejména v předvánočním čase doporučujeme dávat pozor na falešné zprávy v podobě doplatku za doručení balíčku. Modelovým případem je situace, kdy dojde k napadení přístupu do bankovnictví klienta na základě podvodné SMS s odkazem, kde klient vyplní své přístupové údaje a poté potvrdí převedení svých autentizačních metod. Poté dochází k převedení prostředků z účtu klienta na již připravené účty, kde podvodníci mají již vydané a nahrané karty do svých mobilních zařízení, ze kterých obratem provádějí výběry,“ popisuje Pavel Šašek, ředitel karetního servisu a prevence podvodů Komerční banky.
Skladba předvánočních kybernetických rizik se ani letos téměř nemění. Vývoj banka zaznamenala u podvodných e-shopů, jejichž nárůst každoročně eviduje právě v předvánočním období. „Tyto podvody jsou a budou, ale určitě se jim daří méně než v minulosti. Je to jak opatrností zákazníků – přeci jen je už historie poučila a začali nakupovat u více známých obchodníků – tak i tím, že podvodníci se zaměřují jiným směrem. Ale určitě tento typ nemizí. V tomto případě klientům doporučujeme sledovat zevrubně recenze na obchodníky, dávat si pozor na podezřele výhodné nabídky a neklikat na emaily vyzývající k rychlé akci s časovým nátlakem či na výhodné nabídky zboží,“ upozorňuje Pavel Šašek a dodává, že v případě nákupů na internetu doporučuje využívat platby kartou, u nichž je možné podat reklamaci, a to i v případě, kdy se nemusí jednat o podvod, ale jen o chybu.
V online podvodech se momentálně daří také podvodům v oblasti rezervačních služeb, falešným stránkám Komerční banky nebo podvodným investicím do akcií či do kryptoměn. Právě u investičních podvodů letos Komerční banka eviduje až čtvrtinový nárůst. „Co se týče online podvodů, velký rozdíl je hlavně právě u investic do kryptoměn, které letos zabírají v podstatě přes 50 % všech podvodů, které jsme řešili, loni to bylo 25 % z celkové skladby podvodů,“ bilancuje Marek Macháček, expert na prevenci platebních podvodů Komerční banky.
Podle dat Komerční banky kyberkriminalita meziročně narůstá. Jen za loňský rok banka odhalila 606 případů platebních podvodů, což je dvojnásobek oproti roku 2021, a dokonce pětinásobek ve srovnání s rokem 2018. Podařilo se jí tím zabránit převedení 104 milionů korun na účty podvodníků. V oblasti karetních podvodů bylo vloni napadeno přes 10 000 karet a zachráněno 240 milionů korun. V rámci prevence a osvěty veřejnosti se Komerční banka opět připojila k preventivní akci na podporu kyberbezpečnosti #nePINdej pod záštitou České bankovní asociace ve spolupráci s Policií ČR – www.kybertest.cz