Deset diamantových ocenění za deset nejzajímavějších inovací a projektů v podnikových službách
Praha 10. listopadu 2023 (PROTEXT) – Asociace ABSL i letos ocenila firmy, které v uplynulém roce nejvíce přispěly k rozvoji oboru podnikových a IT služeb v České republice a díky inovativním projektům zvýšily standard poskytovaných služeb, zákaznické zkušenosti, rozvoje talentů či pracovního prostředí. Vítězné projekty vybírala dvanáctičlenná nezávislá odborná porota z bezmála sedmi desítek nominací v sedmi kategoriích. Ocenění s názvem ABSL Diamonds výherci převzali v průběhu gala večera u příležitosti 10. výroční konference ABSL.
„Letošní rok byl mimořádný hned ze dvou důvodů. Tím prvním bylo rekordní množství přihlášených projektů, druhým pak mimořádná úroveň jejich kreativity, inovativnosti i přínosů,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, a dodává: „I proto jsme se rozhodli diamantové ocenění udělit ne sedmi, ale deseti společnostem, a oslavit tak zároveň 10. výročí naší asociace. Všem výhercům gratulujeme a věříme, že jejich úsilí motivuje a inspiruje nejen náš obor, ale i firmy a organizace napříč všemi sektory.“
V kategorii Business Innovation (Nejlepší inovace) byly oceněny hned dva projekty. První diamant putuje do společnosti Conectart, která v uplynulém roce zavedla hned několik inovací založených na umělé inteligenci. Například s pomocí nově vyvinutého chatbota a voicebota dokázala tato společnost zefektivnit nábor uchazečů i jejich nástup do zaměstnání, což měsíčně přineslo úsporu související lidské práce v rozsahu až 220 hodin.
Druhé diamantové ocenění v této kategorii získala společnost Microsoft za AskHR Virtual Assistant (AVA), který představuje významnou inovaci v tom, jak HR Service center poskytuje podporu zaměstnancům Microsoftu v otázkách spojených s administrací jejich zaměstnaneckého cyklu. Týmy HR ve společnosti Microsoft celosvětově zpracovávají až 1 milion dotazů zaměstnanců ročně. Systém AVA významnou část přebírá. Důležitou roli při orchestraci implementace systému AVA sehrálo evropské centrum HR Service Delivery se sídlem v Praze.
V kategorii Education (Nejlepší projekt v oblasti vzdělávání) získala ocenění společnost EPAM za program Upskill Me, který byl vytvořen speciálně s cílem pomoci lidem, kteří ztratili práci v důsledku války na Ukrajině. Iniciativa těmto lidem umožnila získat nové znalosti a dovednosti a díky tomu změnit profesi. Program byl navržen tak, aby se účastníci postupně ponořili do oboru IT a budovali své technické znalosti. Do programu se registrovalo více než 7000 účastníků.
V kategorii Value Creation (Nejlepší přidaná hodnota) získala cenu společnost Zebra Technologies CZ za aplikaci Innovation App sloužící k vytvoření globálního inovačního centra, které umožňuje efektivním a správně řízeným způsobem rychlejší a snazší realizaci dobrých nápadů. Spojení jednotlivých nápadů a vývojářů omezilo informační sila a izolované úsilí a globalizovalo přístup k otázce inovací. Aplikace v současné době obsahuje více než 400 návrhů pro zvýšení finanční efektivity, přičemž 40 % z nich již bylo implementováno jako nové řešení, což přineslo roční úsporu více než 12 000 hodin lidské práce.
V kategorii Employer Branding and People Engagement (Budování značky zaměstnavatele a zapojení lidí) uspěla společnost ExxonMobil, která se rozhodla jako ambasadory své značky zaměstnavatele využít samotné zaměstnance. Plných 120 zaměstnanců propůjčilo své tváře do outdoorové kampaně s hlavním sloganem „Buď jedním z nás“ a 200 se jich v rámci akce „Branding Fridays“ zapojilo i do sdílení příspěvků z pracovního života v kanceláři na svých sociálních sítích. Významnou součástí programu pak byla i třídenní akce „Závoďme spolu“, jejímž cílem bylo ukázat zaměstnancům těsný vztah společnosti ExxonMobil k motoristickým sportům a přiblížit je k jejím produktům, partnerstvím a značkám. V recepci pražských kanceláří firmy byly proto umístěny dva závodní simulátory, Red Bull f1 na trati Monza, a Porsche GT na trati Le Mans, na kterých si mohli zaměstnanci i jejich rodinní příslušníci zazávodit a vyhrát zajímavé ceny.
Druhý diamant v této kategorii si zasloužila společnost KBC Global Services, která se v rámci své kampaně zaměřila na bourání mýtů o práci v nadnárodní společnosti. V kampani, která probíhala na sociálních sítích a na reklamních plochách v Brně, vyvrátila nejčastější předsudky, které mají lidé spojené s prací ve velké společnosti – že jde jen o administrativní pozice, že v nich lidé zakrní a nebudou mít čas na své koníčky nebo že práce je jen o vydělávání peněz. Kampaň na sociálních sítích zhlédlo bezmála 2 miliony lidí a její efekt byl ohromný – počet reakcí na inzerované pracovní pozice se zvýšil o plných 99 %, v době vrcholu kampaně dokonce o více než 200 %.
V kategorii ESG Towards Resilience (Nejlepší projekt v oblasti ESG) zvítězila společnost Pure Storage, pro kterou představuje udržitelnost základní firemní hodnotu a zohledňuje ji nejen v návrhu svých produktů a řešení, ale i ve svých interních procesech. Úložná pole Pure Storage pojmou více dat na menší plochu než tradiční úložné produkty. To znamená, že spotřebovávají mnohem méně energie a snižují emise spojené s výrobou energie až o 85 % ve srovnání s konkurenčními produkty. Právě tento aspekt nabývá na důležitosti v souvislosti s dramatickým nárůstem nestrukturovaných dat. Na vývoji těchto udržitelných produktů a řešení se významně podílí i vývojové centrum společnosti se sídlem v Praze.
V kategorii Customer Initiative (Nejlepší zákaznický projekt) si cenu zasloužila společnost ABInBev za projekt zaměřený na koncové spotřebitele, tedy zákazníky nakupující produkty této pivovarnické skupiny. Oceněná iniciativa, která byla implementována v pražském centru společnosti, se zaměřila na inovativní způsoby zpracování zpětné vazby od spotřebitelů, které otevírají zcela nové možnosti uvádění nových produktů do oběhu, a umožňují prudký růst výnosů na všech evropských trzích jak pro ABInBev, tak i pro její partnery a firemní zákazníky. Díky tomuto projektu se podařilo dosáhnout rekordních prodejů v hodnotě přesahující milion eur.
V kategorii Innovative Workplace and Remote Working (Inovativní pracovní prostředí a strategie vzdálené práce) získala cenu Československá obchodní banka a.s. Shared Services&Operations za komplexní projekt umožňující vzdálenou práci zaměstnanců i vytvoření bezpapírové kanceláře v oblasti personální a mzdové agendy. Komplexní řešení podstatně snižuje uhlíkovou stopu (250 000+ bezpapírových dokladů ročně) a výrazně zvyšuje komfort jak pro uživatele, tak pro zpracovatele.
Druhou společností oceněnou v této kategorii se stala společnost Sii Czech Republic za projekt redesignu kanceláří s cílem podpořit současnou i budoucí expanzi firmy a vytvořit spojující prostředí pro firmu, kde většina zaměstnanců tráví hodně času u klientů a nikoli v kanceláři vlastní společnosti. Jedním ze základních cílů projektu bylo podpořit firemní kulturu.