Podnikání s e-shopem se vyplácí. Podíl e-commerce na českém maloobchodu je ale pouhých 17 %, potenciál na růst je obrovský
Praha 16. srpna 2023 (PROTEXT) – Trh e-commerce roste, možnosti pro podnikatele se neustále rozšiřují. Pro snadnější správu a řízení jsou k ruce obchodníkům ERP systémy. Ty dokážou po zavedení urychlit růst obratu o 20 až 40 %.
Společnost Shoptet, která je v Česku největším poskytovatelem služeb pronájmu e-shopových řešení, odhaduje, že na našem trhu je aktivních přibližně 57 000 e-shopů. Oproti roku 2018 tak vzrostl počet on-line obchodů o 6 600. Podle dat Eurostatu jsou navíc Češi v rámci Evropské unie pátý nejaktivnější národ v nakupování online.
Data Shoptetu zveřejněná v květnovém e-booku Průvodce úspěšného e-shopaře ukazují, že se v českém online prostoru nejvíce daří obchodování v kategoriích: mobily a telefony, restaurace a gastronomie a stejnou pozici sdílejí erotika, umění a kosmetika. Protože konkurence mezi e-shopy je velká a český zákazník je stále náročnější, musí e-shopy své podnikání zdokonalovat.
Řešení zcela měnící hru
Doba doručení, zákaznická péče nebo benefity pro zákazníky. To jsou hlavní ukazatele rozhodující o úspěšnosti e-shopu. Pro bezproblémový chod je ale pro obchodníky důležité také správné nastavení vnitřních systémů.
„Internet v podobě různých moderních elektronických nástrojů přináší obchodníkům nespočet možností, jak rozvíjet a podporovat své online podnikání,“ říká Martin Kudrna, výkonný ředitel Seyforu pro střední podniky a dodává: „Již z logiky věci je zřejmé, že udržet krok s tak dynamickou a specifickou obchodní činností pouze s pomocí lidského kapitálu není z pohledu firmy udržitelné. Je třeba zvážit roli technologií a nebát se automatizovat procesy elektronického obchodu prostřednictvím chytrých funkcí systémů ERP.“
Silná data v e-commerce
Správně nastavený podnikový systém dokáže přinést vyšší provozní efektivitu a produktivitu, efektivnější spolupráci mezi firemními odděleními, transparentnost, data v reálném čase a v neposlední řadě úsporu nákladů a času. „Díky získaným datům mohou vlastníci e-shopů v reálném čase plánovat ekonomičtěji jak výrobu, tak skladové zásoby. Jeden typický e-shop má ztráty rovnající se 11,7 % ročních příjmů. Důvod? Špatné řízení skladových procesů,“ dodává Kudrna.
ERP systém dokáže přinést také lepší finanční analýzy a automatizované činnosti zvyšují produktivitu a na konci dne přinesou zisk.
Automatizace podporující růst obratu
Dlouhodobého úspěchu může podnikatel v oblasti elektronického obchodu dosáhnout pouze tak, že zefektivní své procesy, sníží provozní náklady a zavede nové způsoby, jak přilákat a udržet své zákazníky. Martin Kudrna to považuje za trend, který je neoddělitelně spjat se zaváděním prvků ERP. Pokud firma v současné době není schopna pružně vyřizovat objednávky, pak po úspěšné implementaci ERP nejen zefektivní a zautomatizuje své procesy, ale může také urychlit růst obratu v rozmezí 20 až 40 %.
„Workflow je důležitá nejen v práci jednotlivce, ale také v dosažení efektivnosti celého obchodního procesu. Ať jde o koordinaci práce zaměstnanců v řetězci správy objednávek a řízení skladových zásob, o automatizaci fakturování a účetnictví nebo třeba o správu kontaktů a požadavků v rámci zákaznické péče, ERP nástroje dokážou vždy práci usnadnit.“
Zákazník je pánem
Stejně jako v offline obchodě, i v elektronickém obchodování je samozřejmě nejdůležitější zákazník. Data potvrzují, že získat nového zákazníka je pětkrát dražší než udržet stávajícího. Díky personalizaci služeb a automatizaci procesů mohou e-shopy poskytovat rychlejší a efektivnější služby, což vede ke zvýšení loajality zákazníků a jejich opakovaným nákupům.
„Nástroje a funkce systémů ERP, jako jsou analýzy dat, integrace společně s CRM systémy nebo automatizované marketingové kampaně, pomáhají e-shopům lépe porozumět svým zákazníkům, personalizovat nabídky a komunikaci a zlepšit celkovou zákaznickou zkušenost. To následně pomáhá udržet stávající zákazníky a snižuje náklady na získávání nových zákazníků,“ říká Kudrna.
Právě boj o zákazníka může být tím rozhodujícím prvkem v celém procesu podnikání on-line. Je třeba počítat s faktem, že e-commerce bude nadále posilovat. „Nehledě na krizi nebo ekonomické otřesy. V Česku drží e-commerce zatím jen 17 % na celkovém retailu. Například v Británii je to dvakrát tolik. Takže je evidentní, že je stále kam růst,“ shrnuje Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet.
O společnosti Seyfor
Seyfor se řadí k velkým evropským dodavatelům ICT řešení. Společnost má přes 1 700 zaměstnanců v osmi zemích a celosvětově obsluhuje zákazníky ve 38 státech. Dlouhodobě patří k nejrychleji rostoucím IT společnostem v regionu. Je největším výrobcem účetních, ERP a mzdových a personálních systémů v České republice, v roce 2022 očekává konsolidované výnosy okolo 130 milionů eur. Společnost uskutečnila v posledních letech desítky významných akvizic IT firem v České i Slovenské republice a také na Balkáně. Ovládajícími vlastníky společnosti jsou slovenská private equity společnost Sandberg Capital a Martin Cígler. Firma byla založena v roce 1990 jako Cígler Software, v letech 2017–2022 působila pod značkou Solitea.