Revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Praha 15. června 2023 (PROTEXT) – Asociace speciálních pedagogů ČR (dále ASP), Asociace pracovníků speciálně pedagogických center (dále APSPC) a Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden (dále APPPP) byly seznámeny s návrhem revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále RVP ZV), jehož novelizaci Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy prostřednictvím Národního pedagogického institutu finalizuje.
Pedagogičtí pracovníci ASP, APSPC a APPPP zásadně nesouhlasí se zamýšleným vypuštěním z revize RVP ZV pasáže týkající se minimální úrovně očekávaných výstupů pro žáky s lehkým mentálním postižením. Toto opatření asociace považují vůči dotčené skupině žáků za diskriminační.
V současně platném RVP ZV je minimální dosažitelná úroveň zakotvená ve formě upravených očekávaných výstupů pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Tyto výstupy jsou vodítkem pro tvorbu a realizaci individuálního vzdělávacího plánu (IVP) žáka na základě doporučení školského poradenského zařízení a škola se tím musí zabývat. Ze zkušenosti víme, že i takto uvedené a zapracované minimální výstupy jsou pro mnoho učitelů obtížně uchopitelné a často si se zpracováním IVP neví rady.
Přepracování stanovené minimální úrovně oboru vzdělání pro tyto žáky do podoby metodického doporučení povede k různorodosti výkladů a chaosu ve vzdělávacím procesu. Jakákoli metodika/metodické doporučení je pro ZŠ v ČR jistě velmi vhodným, nikoliv však závazným dokumentem. Dá se tudíž předpokládat, v kontextu neustálého navyšování administrativní zátěže učitelů, že při vzdělávání žáků s LMP přetrvá ve školách dosavadní zavedená praxe. Problém do vzdělávání již vnesla překotně realizovaná inkluze a toto bude zjevně dalším krokem k degradaci vzdělávání žáků s mentálním postižením v běžných základních školách.
Zakotvení minimální doporučené úrovně výstupů do „pouhé“ metodiky je pro zachování kvality vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením nedostačující a lze předpokládat, že tímto opatřením nebude zajištěno adekvátní naplňování speciálních vzdělávacích potřeb těchto žáků.
Závěrem je nezbytné upozornit a připomenout, že žáci s lehkým mentálním postižením tvoří jen část žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. MŠMT by mělo analogicky vytvářet další pravidla pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v celé šíři, tedy rovněž pro žáky se smyslovým, tělesným postižením, pro žáky s poruchou autistického spektra, s narušenou komunikační schopností, specifických poruch učení a chování apod.
Kontakty pro média:
PaedDr. Jiří Pilař, předseda Asociace speciálních pedagogů ČR, jmzpilar@gmail.com
Mgr. Jana Hlavová, předsedkyně Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden, hlavova@pppliberec.cz
PaedDr. Petr Petráš, předseda Asociace pracovníků speciálně pedagogických center, petras.sokol@seznam.cz