Polský Budimex vstupuje na český trh inženýrských staveb
Polská stavební skupina Budimex vstoupila na český trh. Plánuje účast ve stěžejních projektech rozvoje železniční infrastruktury, zejména stavby vysokorychlostních tratí, i menších dopravních staveb, např. opravách důležitých pražských viaduktů. Čerpat hodlá ze svých dlouholetých zkušeností, které má s úspěšnou realizací projektů tohoto typu ze sousedního Polska.
V příštích letech má největší polská stavební firma na české železnici zájem o velké i malé projekty. Účast v několika tendrech je již za ní a do budoucna má u nás vyhlédnutou řadu dalších plánovaných staveb. „Jde kupříkladu o výstavbu vysokorychlostních drah, dostavbu úseků v rámci Transevropské dopravní sítě či železniční spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla. Velmi působivý je i návrh nového dopravního terminálu na Smíchově. Svoji pozornost věnujeme rovněž plánovaným rekonstrukcím pražských viaduktů,“ vyjmenovává Rafał Zahuta, projektový manažer společnosti Budimex.
S projekty daného typu má Budimex řadu zkušeností. Aktuálně například pracuje na rekonstrukci strategického železničního nádraží Varšava-Západ. V rámci ní postavil mimo jiné právě i 120 metrů dlouhý viadukt, který je svým konstrukčním řešením v rámci střední Evropy unikátní. Dokončuje rovněž modernizaci železničního uzlu u přístavu Gdyně či výstavbu padesátikilometrového nového úseku Most Wisła a Czechowice-Dziedzice nacházejícího se pouze pár kilometrů od českých hranic. V minulosti se podílel i na modernizaci vysokorychlostní tratě mezi Katovicemi, Varšavou a Gdyní.
„V Polsku Budimex realizuje velké, komplexní, víceoborové úkoly v oblasti modernizace a výstavby železniční infrastruktury. Tyto zkušenosti chceme v Česku využít. Mimo to disponujeme také vlastními železničními stroji,“ nastiňuje Zahuta.
Kromě Polska působí firma s více než padesátiletou historií i na německém a slovenském trhu. Právě na Slovensku získal Budimex v minulém roce zakázku na vybudování významné dálniční křižovatky poblíž Bratislavy v hodnotě více než 2,5 miliardy korun. O realizaci stěžejních silničních projektů projevil zájem i v České republice. „V oblasti silničních komunikací jsou naše ambice stejné jako na železnici. Jinými slovy, jsme připraveni být součástí těch nejambicióznějších projektů, které jsou v plánu,“ doplňuje Zahuta.
V loňském roce Budimex zřídil svou kancelář v Praze a nyní připravuje otevření české pobočky. Rovněž pokračuje v intenzivním nabírání nových pracovníků. Zájem má prioritně o úsekové stavbyvedoucí silniční a železniční infrastruktury, hlavní stavbyvedoucí či rozpočtáře staveb.
„Naším cílem je být jednou z klíčových firem v Česku a stát se zde stabilní a konkurenceschopnou společností. K místnímu trhu přistupujeme s velkým respektem. Nejdůležitější jsou z naší perspektivy lidé. Proto chceme vybudovat mezinárodní tým, který bude stavbu společně realizovat a řídit,“ popisuje Rafał Zahuta.