Energošmejdi objevili novou fintu se zastropováním cen
Ani během energetické krize nepřestali takzvaní „energošmejdi“ využívat důvěřivosti některých lidí. Od začátku roku se zaměstnanci call center a zákaznických center ČEZ Prodej setkávají s případy, kdy energetičtí podvodníci zneužívají vládní cenový strop na energie. Objevují se případy, kdy podvodníci nechávají zákazníka podepsat smlouvu o odběru energie pod záminkou, že klient podepisuje dokument, který je nutný k získání zastropovaných cen od státu. Podomní obchodníci také nyní často lidem vyhrožují odpojením, pokud smlouvu nepodepíší. Někteří se opět vydávají za zaměstnance ČEZ nebo státních úřadů. ČEZ Prodej znovu apeluje na zákazníky, aby nepodepisovali žádné dokumenty, aniž by si je důkladně přečetli.
Cenové stropy na elektřinu a plyn schválila česká vláda v rámci boje proti rekordně drahým cenám energie. V platnosti jsou od začátku letošního roku. Nárok na tuto formu podpory mají všichni odběratelé automaticky, cenový strop stanoví maximální cenu za 1 kWh silové elektřiny na 6,05 Kč s DPH a cenu za 1 kWh plynu na 3,025 Kč s DPH. Aby odběratel platil za energii maximálně tyto ceny, nemusí nic podepisovat ani o nic žádat, všichni dodavatelé musí dle zákona všem zákazníkům tuto státní pomoc zprostředkovat.
Energošmejdi toho přesto zneužívají a odběratele oslovují s tím, že bez podpisu nabízených dokumentů státní podporu nezískají. Místo toho ale zákazník dostane k podpisu smlouvu s novým dodavatelem, která je pro něj oproti stávající smlouvě méně výhodná.
ČEZ všem zákazníkům radí, aby nikdy nepodepisovali dokumenty, které si předtím nepřečetli. Zvlášť obezřetní musí být lidé v případě, kdy u nich zazvoní podomní prodejce. Seriózní dodavatel jako je například ČEZ nikdy nenabízí žádné služby podomním prodejem.
„Zákazníci nás v těchto týdnech upozorňují na zvýšenou aktivitu podomních podvodníků s energiemi, od kterých byl v poslední době spíš klid. Teď si ale bohužel našli nové triky a zneužívají vládních stropů, aby donutili zejména seniory a další zranitelné zákazníky k podpisu smluv,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec. „Nejtypičtějším znakem podvodníků s energiemi je snaha zákazníka přimět co nejrychleji k podpisu smlouvy, aniž by si ji měl čas pořádně přečíst. Řádný obchodník, jehož nabídka je skutečně výhodná, nechá zákazníkovi dostatek času na její prostudování.“
Odhalit podvodníky může být někdy složité, je proto důležité řídit se základními radami. Pokud se někdo vydává za zaměstnance ČEZ a oslovený zákazník má o tomto pochybnosti, může si totožnost pracovníka ověřit na bezplatné lince 800 850 860. Každý zaměstnanec ČEZ by se zároveň měl na požádání prokázat služebním průkazem.
Na nekalé praktiky některých dodavatelů nyní opět znovu upozorňuje také Energetický regulační úřad (ERÚ). Někteří dodavatelé podle ERÚ vyhrožují spotřebitelům, že jejich odběrné místo odpojí od elektřiny nebo plynu poté, co spotřebitel neuhradí jedinou zálohu. Takový postup však může být podle úřadu v rozporu se zákonem. Energetický zákon totiž stanoví, že k porušení platební povinnosti musí dojít opakovaně. Odpojení odběrného místa by tak mělo hrozit až ve chvíli, kdy spotřebitel neuhradí přinejmenším dvě různé platby za energie, například dvě zálohy nebo jednu zálohu v kombinaci s nedoplatkem z vyúčtování.