Dvě třetiny firem prožily stejný nebo lepší rok než loni
Pro 62 procenta malých a středních firem a živnostníků byl letošní rok v porovnání s loňskem lepší nebo přibližně stejný. Jen 36 % respondentů si letos v podnikání meziročně pohoršilo, zbylá 2 procenta konkrétně neodpověděla. Vyplývá to z průzkumu ČSOB Index očekávání firem.
„Je třeba vyzdvihnout a ocenit, jak se české malé a střední firmy a podnikatelé, kteří tvoří základní páteř naší ekonomiky, dokázali v letošním roce vypořádat po pandemii i s další nadmíru složitou dobou, respektive výzvou,“ říká Pavel Prokop, výkonný ředitel firemního bankovnictví ČSOB.
„Lidé se po covidu těšili, až vyjedou, takže zatím se daří dobře,“ ohlíží se zpět Romana Holíková, která má rodinný penzion u Jindřichova Hradce. „Přestože jsou vyšší náklady, jsou i vyšší tržby,“ přidává se Dana Hrabánková, majitelka výrobce magnezia pro sportovce Chalk.
Firmy a podnikatelé nesložili ruce do klína a dokázali se vypořádat s prudkým růstem cen energie, slábnoucí poptávkou nebo komplikacemi spojenými s válčením na Ukrajině. „Naši firemní klienti reagují na energetickou situaci velice správně a intenzivně se soustředí na investice spojené se snížením spotřeby energie a obecně na posílení své energetické soběstačnosti,“ říká Pavel Prokop.
Skupina ČSOB, lídr firemního bankovnictví na českém trhu, za tři letošní čtvrtletí meziročně zvýšila celkový objem úvěrů pro malé a střední podniky o 16 procent. „Jsme rádi, že i nadále roste zájem firem jak o financování provozních potřeb, tak i dlouhodobých záměrů, které směřují kromě zmíněné energetiky do inovací, služeb pro koncové klienty a digitalizace,“ hodnotí Pavel Prokop.
Pro příští rok zůstávají firmy zatím o něco opatrnější než při hodnocení aktuálního roku. Zlepšení předvídá 22 %, zopakování letošních výsledků 29 % a meziroční zhoršení 27 % respondentů. Více než pětina firem svá očekávání nespecifikovala.
Index očekávání firem je projekt skupiny ČSOB, pomocí kterého lze od roku 2013 sledovat vývoj malých a středních firem a podnikatelů. Základem projektu je reprezentativní průzkum agentury Datank, kterého se účastní přes 400 respondentů z různých oborů. Poslední dotazování českých podniků a živnostníků se uskutečnilo letos v říjnu a listopadu.