E-commerce v ČR pokulhává. Podíl e-commerce na maloobchodu je 17 %, potenciál je ale dvojnásobný
Praha 9. listopadu 2022 (PROTEXT) – Poprvé v historii je e-commerce trh v poklesu. Žně a rekordní tržby, které si e-shopy „užívaly“ v době koronaviru, skončily a někteří internetoví prodejci procházejí nepříjemným vystřízlivěním. Elektronickým obchodům klesají prodeje meziročně již devět měsíců po sobě, což je pro některé z nich otázkou přežití. Za první tři kvartály letošního roku je e-commerce meziročně v poklesu 12-13 %. Z analýzy společnosti Shopsys pak vyplývá, že dnešní 17% podíl e-commerce na maloobchodu je zhruba na polovině svého maxima.
E-commerce se v České republice vždy dobře dařilo, což umocnil příchod dva roky trvající pandemie covidu. „V době pandemie C-19 existovaly prakticky ideální podmínky k tomu, aby trh s e-commerce raketově rostl. To se také dělo a mnoho elektronických obchodů dosahovalo rekordních růstů i zisků,“ uvádí Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys a dodává: „S koncem pandemie a nástupem krize v důsledku války na Ukrajině letos v únoru ale e-commerce po dvaceti letech růstu začala upadat a nyní se víceméně nachází v krizi. Nicméně ale zřejmě jen dočasně.“ I tak ale podle služby Skip Pay téměř 3/4 e-shopů očekávají výrazně horší Vánoce než loni a přes 60 % prodejců se bojí o svou existenci.
V prvním čtvrtletí roku 2022 prodeje na internetu meziročně klesly o 25 %, ve druhém pak o 9 % a ve třetím o 5 %. Meziroční srovnání ovšem poněkud zkresluje fakt, že rok 2021 byl covidový, svou podstatou specifický. První polovina loňského roku byla ve znamení velmi silných meziročních růstů, druhá přinesla stagnaci a mírný pokles. Jak ukázala analýza společnosti Shopsys, první kvartál roku 2021 se na celoročních online tržbách velkých kamenných hráčů podílel z více než 35 %, před pandemií však první kvartál pro tyto e-shopy znamenal běžně pouze necelých 20 % celoročních tržeb. A naopak, poslední kvartál roku, který v roce 2019 i 2020 znamenal pro e-shopy zhruba třetinu ročního obratu, loni k celoročním tržbám přispěl pouze z 22 %.
Podle dat Českého statistického úřadu se meziročně tržby v maloobchodě v srpnu meziročně snížily reálně o 8,8 %, v tom za nepotravinářské zboží klesly o 10,3 %, za pohonné hmoty o 9,2 % a za potraviny o 6,6 %. Hlavní příčiny jsou zjevné. Válka na Ukrajině a další nastupující recese zvýšily nejistotu mezi spotřebiteli, kteří začali nakupovat méně zboží. Inflace a související energetická krize pak lidi nutí více utrácet za nezbytné zboží jako potraviny.
A jaký vývoj bude mít trh v následujících letech?
Dnešní podíl e-commerce na maloobchodu je podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) 17 %. To může budit dojem, že maximum činí 100 % a že maloobchod má ještě hodně kam růst. Pokud si ale rozdělíme celkové retailové tržby, zjistíme, že 40 % z toho jsou potraviny, 10 % benzín, atd. „Pokud se podíváme na jednotlivé prodejní kategorie a to, jaký je očekávaný maximální podíl e-commerce v každé z nich, lze přibližně predikovat, kam až e-commerce může vyrůst. Jestliže nenastane nestandardní situace či transformační změna, ve výhledu deseti a více let bude maximum tržeb e-commerce v podílu z celkového maloobchodu činit 34-38 %,” komentuje Kapošváry výsledky analýzy společnosti Shopsys, založené i na expertních odhadech Alzy a APEKu.
To znamená, že aktuální podíl e-commerce na maloobchodu v podobě 17 % je vlastně v polovině maxima. V rámci příštích let bude e-commerce růst dál. Prostředí bude ovšem více konkurenční a bude náročnější se prosadit. Růst už prostě nebude automatický.
Společnost Shopsys pomáhá předním B2B i B2C hráčům digitalizovat jejich prodeje a uspět v omnichannel světě. Pro své zákazníky je spolehlivým full-service e-commerce partnerem s nejlepšími technologiemi a mnohaletým know-how. Mezi největší klienty, o které se stará přes 70 IT odborníků, patří Tescoma, SCONTO Nábytek, Mountfield, Bushman, Démos, B2B Partner, Office Depot nebo Agátin svět.
Kontakt pro média:
Martin Moc, CEO PR Moc & PR Consultant, e-mail: moc@prmoc.net