Na trhu s e-shopy vládne silná konkurence. Úspěch ale vyloučen není
Praha 18. října 2022 (PROTEXT) – Česká republika bez nadsázky patří mezi e-shopové velmoci. Počet internetových obchodů na obyvatele je zde nejvyšší v regionu střední Evropy. Češi jsou na online nakupování zvyklí a mají v něj důvěru. Na druhou stranu však velká koncentrace internetových obchodníků znamená také značnou míru konkurence. Dá se tedy ještě dnes uspět na trhu s novým e-shopem?
Trh se za poslední dekádu změnil k nepoznání
Na první pohled by se mohlo zdát, že založení e-shopu před deseti lety muselo být mnohem jednodušší než dnes. Konkurenty byste tehdy možná spočítali na prstech jedné ruky, zatímco dnes by to ve většině oborů bylo ve stovkách a někdy možná i tisícovkách. To je ale jen polovina příběhu. Vedle toho je potřeba uvědomit si, jak se v poslední dekádě celý online trh posunul. Zatímco v roce 2014 tvořily podle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) internetové tržby jen sedm procent celkového obratu maloobchodu, loni už to bylo 17 procent.
Stejným směrem se posunuje také důvěra Čechů v online nakupování. V roce 2012 si zboží přes internet objednávala třetina populace, roce 2021 už to bylo 57 procent. Jen na těchto číslech jde vidět, že situace na trhu tehdy a dnes je naprosto neporovnatelná.
“Nemůžeme přesně říct, že by to e-shopy měly tehdy nebo dnes snazší. Situace je zkrátka jiná a vítězí ten, kdo se dokáže adaptovat,” shrnuje Martin Pech z e-shopové platformy Upgates.
Nejde ale jen o samotnou chuť Čechů nakupovat. Velmi zásadně se změnily také nároky, které e-commerce prostředí na e-shopery klade. V online podnikání totiž bez nadsázky platí, že mezi vítěze patří ti pilní. Prorazit v konkurenčním prostředí si kromě vůle žádá také znalost obchodních a prodejních nástrojů. Ty jsou k prosazení na náročném trhu prakticky nezbytné. Když je však internetový podnikatel správně uchopí, dokáží během velmi krátké doby e-shopu přinést první skutečné zákazníky.
Úspěch se nemusí měřit v milionech
Jaká tedy mít od startu e-shopu očekávání? “Držte je raději při zemi. Šance, že se vám podaří vybudovat e-commerce giganta je popravdě řečeno naprosto minimální. S dostatečným úsilím, pílí a chytrými nápady však ani dnes není problém vybudovat ve světě online obchodu projekt, který sice nemusí znát celá země, ale ve vašich očích bude úspěšný,” uvádí Martin Pech z Upgates.
Většina českých e-shopů dokonce ani neslouží jako primární zdroj obživy. Podle dat APEK prakticky polovina českých e-shopů dosahuje ročních tržeb do 50 tisíc korun. To nemusí znamenat, že je daný internetový obchod neúspěšný. Naopak pro majitele e-shopu může jít o časově nenáročný přivýdělek k zaměstnání nebo třeba o vedlejší prodejní kanál. V takovém případě mohou i tržby na úrovni několika desítek tisíc ročně představovat úspěšný projekt. Zvláště v případě, kdy je založení vlastního internetového obchodu díky pronájmu e-shopu velmi jednoduché.
Naprostá většina e-shopu vydrží
Právě díky výše popsaným faktorům jsou vyhlídky začínajícího e-shopera poměrně pozitivní. Podle průzkumu společnosti Upgates, která umožňuje jednoduché vytvoření vlastního e-shopu, až 90 procent online projektů vydrží na trhu minimálně rok. To znamená, že e-shop si dokáže vybudovat dostatečnou zákaznickou skupinu k tomu, aby se jeho provoz vyplatil.
“Především díky minimálním nákladům na spuštění a provoz je založení e-shopu v naprosté většině případů rentabilní záležitostí. Rozhodujícím faktorem bývá především marže. V případě, že e-shoper jen přeprodává zboží s minimálním ziskem, bude si muset velmi ostražitě hlídat, jestli náklady na propagaci a správu e-shopu nepřekročily jeho marže. Naopak e-shopeři, kteří se do online projede pustí s vlastním výrobkem, většinou dosahují násobně větší ziskovosti, díky čemuž mohou i více investovat do reklamy a budování své značky,” uzavírá Martin Pech z e-shopové platformy Upgates.