Školní hra, co naučí děti zvládat konflikty a agresi. Její účinnost potvrdili výzkumníci
Praha/Brno 13. října 2022 (PROTEXT) – Do českých základních škol přichází preventivní herní program DOBRONAUTI: Zpátky v čase, který řeší současný palčivý problém učitelů, dětí i rodičů – narůstající agresi mezi žáky a častější riziko šikany. Účinnost tohoto inovativního programu čerstvě potvrdil výzkum nezávislých odborníků z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.
Program DOBRONAUTI: Zpátky v čase je dlouhodobý edukačně-preventivní program vyvinutý pro české školství a je určený primárně pro učitele a žáky ze 3.–5. tříd základních škol. Jeho cílem je naučit děti předcházet a zvládat běžné vrstevnické konflikty a naučit je pracovat s vlastní agresí. Za programem stojí vývojářský tým psychologů, kreativců a herních tvůrců z organizace DOBRONAUTI.
Program je unikátní tím, že je nadesignovaný přímo pro kmenové učitele ve třídách.
„Vyučující na prvním stupni s dětmi tráví aktivně víc času než sami rodiče. Když k tomu přičteme to, že si děti v tomto věku upevňují vzorce chování pro celý život, tak je jasné, že právě prvostupňoví učitelé mají velký potenciál modelovat klima třídy a promlouvat do vztahů mezi dětmi. Jenže mnohdy se to nedělo. Učitelům totiž chyběl účinný nástroj, který by měli kdykoliv po ruce, aby jej snadno a přitom bezpečně použili. Program DOBRONAUTI přináší řešení,“ vysvětluje ředitelka organizace, Mgr. Iva Černá.
Účinnost programu nyní potvrdily i závěry nezávislé studie, kterou realizoval tým výzkumníků z IVDMR z Masarykovy univerzity v Brně. Do studie se zapojilo celkem 616 dětí ze 3.–5. tříd ZŠ. Analýza dat, jejichž sběr probíhal od 09/2021 do 04/2022, ukázala, že program skutečně pomáhá dětem ve zvládání konfliktů.
Hlavní výzkumná zjištění toho, co program DOBRONAUTI: Zpátky v čase umí:
– Děti díky programu začnou víc přemýšlet nad svým jednáním.
– Naučí se zvládat konflikty a získané znalosti si udrží.
– Děti se cítí ve třídě lépe, mají k sobě blíž a všímají si i většího zájmu vyučujících.
Do studie se zapojilo celkem 8 základních škol: Cyrilometodějská církevní ZŠ v Brně, ZŠ Horácké náměstí v Brně, ZŠ Labská v Brně, ZŠ Masarova v Brně, ZŠ Měšťanská
v Brně, ZŠ Mokrá-Horákova, ZŠ Novolíšeňská v Brně a ZŠ Svážná v Brně.
Více o výzkumu: https://www.dobronauti.cz/vyzkum
Program DOBRONAUTI: Zpátky v čase v tuto chvíli používá už bezmála stovka základních škol po celé České republice. Při hře žáci poznávají škálu možností, co mohou dělat v různých situacích a v různých rolích – ať už jsou původci agrese, jeho obětí anebo svědky. Trénují spolupráci, poznávají postoje a silné stránky sebe i svých spolužáků, sledují vlastní posun a společně se učí, jak samostatně i v týmu předcházet a zvládat běžné vrstevnické konflikty.
DOBRONAUTI s.r.o. jsou vývojářská vzdělávací organizace, která se specializuje na tvorbu dlouhodobých edukačně-preventivních programů pro základní školy.
Tým tvoří psychologové, lektoři, kreativci a gamedesigneři. Jejich inovativní transformační hry pomáhají dětem i učitelům, aby si dokázali – nejen ve školních lavicích – poradit se všedními konflikty, agresí a s jinakostí kolem sebe. www.dobronauti.cz.
Kontakt:
Mgr. Iva Černá, ředitelka DOBRONAUTI
jsme@dobronauti.cz
ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.