Lidé přestávají utrácet, a to docela rychle

Občané začali šetřit, a to docela dost. Svědčí o tom statistika dnes vydaná Českým statistickým úřadem (ČSÚ).

Meziročně se maloobchodní tržby snížily reálně o 8,8 %, v tom za nepotravinářské zboží klesly o 10,3 %, za pohonné hmoty o 9,2 % a za potraviny o 6,6 procenta.

Ve srovnání s letoším červencem se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel snížily v srpnu reálně o 0,7 %, přičemž za nepotravinářské zboží a potraviny klesly shodně o 1,1 %, naopak za pohonné hmoty vzrostly o 3,2 procenta.

Ilustrační foto: SSI group

„K meziročnímu poklesu tržeb v maloobchodě přispěl vývoj prodeje potravin i nepotravinářského zboží. Tržby těchto odvětví klesaly nepřetržitě již čtvrtý měsíc a v srpnu se pokles ještě prohloubil. Na snížení maloobchodních tržeb se podílel i nižší prodej pohonných hmot, avšak oproti předchozímu měsíci se pokles zmírnil,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

„Pokles maloobchodních tržeb pokračoval ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou prodejen s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím. Také internetovým obchodům se tržby snížily,“ dodává Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.

Tržby ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví klesly o 15,1 %, s výrobky pro domácnost o 13,2 %, s počítačovým a komunikačním zařízením o 12,7 % a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 12,6 procenta. Tržby prodejen s kosmetickými a toaletními výrobky stagnovaly. Naopak vzrostly tržby v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 1,3 procenta. V prodejnách s potravinami se projevil větší pokles tržeb ve specializovaných prodejnách (o 12,5 %) než v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 6,2 %). Internetovým a zásilkovým obchodům se tržby snížily o 10,2 %.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziměsíčně reálně klesly o 1,8 % a meziročně se snížily o 7,2 procenta. Tržby se snížily jak za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů), tak za opravy.

„Existují dva hlavní důvody, proč čeští spotřebitelé letos neutrácejí v takové míře, jako v loňském roce, a jeden, proč situace není ještě horší. Češi jsou obezřetní a nákupy toho, co nutně nepotřebují odsouvají na lepší časy. To se týká zejména zboží dlouhodobé spotřeby,“ říká Tomáš Volf, specialista společnosti Cetfin. „Jedním z důvodů opatrného chování je robustní zvyšování cen prakticky ve všech oblastech spotřeby, které máme jedno z největších v EU. K tomu se samozřejmě připojuje obrovská nejistota ohledně nejbližších měsíců.“

Maloobchodní tržby klesají už od května a trend se nejspíše udrží po zbytek roku. „Domácnosti budou dusit rychle rostoucí ceny téměř všeho zboží a služeb. Vydají více za platby za zdražující energii a potraviny. Výrazně nebudou klesat tržby jen za položky, jejichž nákup se nedá odložit. To mohou být léky nebo kosmetické a toaletní výrobky. Sázíme na to, že maloobchod v součtu roku 2022 klesne o 4 procenta,“ předpovídá Markéta Šichtařová, ředitelka poradenské společnosti Next finance.