Cenový rozdíl mezi benzínem a naftou je rekordní, až 6,40 Kč za litr
Pohonné hmoty v úvodu září mírně zlevnily, ale cenové nůžky mezi benzínem a naftou se ještě více rozevřely. Zatímco benzín stojí v průměru přes 40 Kč/l, nafta je již více než o 5 korun dražší. Ještě větší rozdíl nastal u plošných cen, které obvykle reflektují aktuální vývoj na trzích. Například plošná cena benzínu se u tankovacích karet nákupní aliance Axigon v úvodu školního roku propadla téměř o 2 Kč/l. V celé síti Shell tak lze tankovat za 37,79 Kč/l. Ceny na stojanech čerpacích stanic by měly dále klesat.
Plošné ceny paliv vyhlašují petrolejáři zpravidla na týdenní bázi pro firemní zákazníky (dnes už jsou dostupné i pro drobné podnikatele a živnostníky). Platí univerzálně v dané síti čerpacích stanic bez ohledu na běžné totemové ceny určené koncovým zákazníkům a lokální cenové výkyvy.
Výsledná cena Naturalu 95 je obvykle vyšší než u nafty. Benzín je totiž zatížen vyšší spotřební daní, která činí 12,84 Kč/l, u nafty 9,95 Kč/l, přičemž v současnosti je s účinností od 1. června do 30. září 2022 zatím dočasně snížena sazba spotřební daně u obou paliv o 1,50 Kč na litr. Jak ale uvedl na kongresu Čerpačka ministr dopravy Martin Kupka (ODS), vláda by měla příští týden projednat trvalé snížení spotřební daně z nafty.
„Spotřební daň u nafty již byla začátkem roku 2021 snížena o jednu korunu na litr. Přesto je nyní nafta výrazně dražší než benzín, a to o více než 5 za litr. Cenové nůžky mezi oběma palivy jsou rekordně rozevřené,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která je autorizovaným distributorem tankovacích karet Shell, v tiskové zprávě zaslané Světu hospodářství.
Vyšší cena nafty během zimních měsíců je přitom obvyklá, historicky stál v některých letech litr nafty až o dvě koruny více. „Příčinou dražší nafty bývá zvýšená poptávka po topných olejích v zimě, protože topný olej je svým složením totéž co motorová nafta a v mnohých zemích je stále hojně rozšířeným zdrojem tepla,“ vysvětluje Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR.
Topná nafta nicméně může v řadě případů suplovat drahý plyn a o to víc tlačí rostoucí poptávka její ceny nahoru. Příkladem je Teplárna Písek, která od ledna nahradí zemní plyn lehkými topnými oleji. „Fabriky, které v posledních letech fungovaly často na plyn, mají zároveň ještě z dřívějších let kotle na topné oleje. Ve velkém proto nyní skupují topný olej a předzásobují se na zimu pro případ nedostatku či vysoké ceny zemního plynu,“ doplňuje Ivan Indráček.
Plošné ceny paliv, které na rozdíl od standardních stojanových ceny pro koncové zákazníky majících určitou setrvačnost okamžitě reflektují situaci na trzích, přitom vykazují ještě větší rozdíl. „Ceny ropy, které se v tomto týdnu dostaly pod 90 dolarů za barel a jsou tak na předválečných úrovních, se okamžitě promítly do plošných cen pro firemní zákazníky. Například v síti Shell lze s naší tankovací kartou aktuálně čerpat benzín za 37,79 korun za litr, což je o 6 korun a 40 haléřů méně než u nafty,“ popisuje Damir Duraković. A dodává, že od začátku září plošná cena Naturalu 95 klesla skoro o 2 Kč/l, zatímco průměrná cena benzínu na totemech čerpacích stanic zlevnila téměř o 40 haléřů za litr. To by mělo předznamenat další zlevnění benzínu.