Chce vaše firma růst? A jinak jste zdráv?

Řídit firmu v pozici CEO a strategicky ji vést z pozice majitele může být nesmírně vzrušující dobrodružství. Samozřejmě se v tom nachází také spousta povinností, bez nichž by podnikat nešlo. V loňském roce jsme si s kolegy ověřili, že častým limitem při rozvíjení podniku bývá dlouhodobé přehlížení zdravotních potřeb a odpočinku. Tři roky turbulencí a problémů v ekonomice daly lidem z businessu zabrat. Psychicky i fyzicky. Mnozí si to ani neuvědomí, dokud k nim nedorazí varovné signály, které už se nedají přehlížet. V praxi se s tím setkáváme stále častěji.

Chápu to. Když děláte to, co vám přináší radost a vzrušení, co s vámi rezonuje, jste do toho tak ponořeni, že některé další roviny života prostě zůstávají stranou. Jenže problémy se pomaličku plíží a začínají ovlivňovat další oblasti. Rčení ve zdravém těle zdravý duch je docela pravdivé.

Ve zdravém těle podnikatele zdravý duch firmy. Ilustrační foto: Lukas Prudil z Pixabay

Když přijdeme ke klientovi a zasedneme k jednacímu stolu, po letech zkušeností dovedeme s kolegy našeho partnera přečíst. I proto často pokládáme otázky, které nám mají poodkrýt, jak se majitel podniku vlastně cítí, co ho trápí, jaké má potřeby a vize. A když je do jeho života vepsaná nějaká zdravotní nebo psychická strast, většinou se neskryje ani za drahý oblek nebo diplomacii projevu. Buď teprve číhá, aby mohla zaútočit, anebo už začíná zasahovat do profesní i osobní oblasti.

Nepohoda vede k ustrnutí

Business, kde to tak bývá, ani nemusí být v problémech či stagnovat, ale je té hranici ustrnutí nebezpečně blízko. V dobách jako je ta dnešní, potřebujete rychle sledovat vývoj na trhu a přicházet s novými neotřelými řešeními a přístupy, abyste si udrželi konkurenční výhodu a tržní podíl. Chce to bystrou mysl. Pokud vás ale trápí zdravotní stav, málokdy se dokážete opravdu stoprocentně koncentrovat a mít pro všechny inovativní myšlenky dostatek energie. Každá bolest, neduh, to vše člověku požírá jeho vitalitu. Velmi to ovlivňuje také kognitivní schopnosti a přístup ke kreativitě. Když se necítíte, všimněte si, že máte až nezdravou tendenci se spoléhat na jistoty, na to, co se v minulosti nějak osvědčilo a jakž takž to funguje, místo toho, abyste se pouštěli do novinek a neznáma. Dáváte pak přednost bezpečí, ale uniká vám přitom mnoho příležitostí.

Jde o psychickou hygienu a udržení výkonu. O prostor pro nápady. Vy investujete

Z mého pohledu je to nejdůležitější, ať už pracujete v jakémkoli oboru, dbát na prevenci a o svou fyzickou i psychickou kondici pečovat průběžně a ten čas si najít. Chápu, že to není vždycky lehké, také jsem podnikatel srdcem i duší. Ale berte to z jiné stránky. Jde také o psychickou hygienu a udržení výkonu. O prostor pro nápady. A především o optimistické ladění. Protože právě vy jste tím člověkem, který lidem ve firmě dává signál, jak na tom všichni vlastně jsou. Síly tak neobnovujete jen sami pro sebe, ale také pro budoucnost podniku a pro lidi, kteří jsou s vámi na jedné lodi. A každá minuta, každý kilojoule, který tomu věnujete, má význam. Neberte to jako promrhaný čas. Je to právě naopak. Vy investujete.

Když mi bylo dvacet, hrál jsem profesionálně hokej. A spoléhal jsem, že je moje tělo pořád tělem sportovce. Ale roky vše sečtou a znásobí. Mojí oblíbenou kratochvílí je pobyt na čerstvém vzduchu. A je úplně jedno, jestli je to procházka, venčení psa, jízda na kole. Hlavní je dát hlavě prostor, aby na dvacet minut vypnula. Tělo se protáhne, pořádně se nadechnete. To na židli neuděláte. A jak je to příjemné po 12 hodinách v kanceláři nebo na cestách.

Věřím tomu, že člověk je opravdu to, co konzumuje. Proto mi myšlenka zdravého a pestrého stravování nepřipadá jako marketingový trik. Je to způsob, jak vyhovět potřebám těla, aby vám dobře sloužilo až do vysokého věku, do doby, kdy už se budete těšit z toho, že podnik, který jste založili, budou dobře vést vaše vnoučata a pravnoučata.

Inspirujte se tím, nač hledíte

Záleží také na tom, jak sytíte svou duši. Jaký obsah si denně dopřáváte. Za poslední tři roky si mnohem víc uvědomuji, že kvalitu literatury, hudby, filmu, podcastů a nejrůznějších pořadů posuzuji podle toho, zda mi dávají podnět k zamyšlení a přináší mi radost nebo další příjemné emoce. Zkrátka zda mě něčím obohacují.  I proto si denní zpravodajství dopřávám ve skromných dávkách a neholduji mu před spaním. Zbavil jsem se závislosti na sociálních sítích. Raději se věnuji skutečným lidem. Všechny ty nástroje pro distribuci obsahu jsou skvělí sluhové, ale pokud opanují vaši pozornost a čas, považuji je za špatné pány.

A když už jen prevence nestačí, jděte se poradit s odborníkem, s lékařem. Čím dřív tomu budete věnovat pozornost, tím menší zátěž to pro firmu a vaši roli v ní bude znamenat. Rozumím tomu, že člověk se sám nejvíc bojí strachu, strachu ze špatných zpráv. Ale myslím, že za zvážení stojí se k celému procesu postavit jinak. Čím dřív odhalíte, že něco nefunguje správně, tím rychleji s tím můžete začít něco dělat a dojít ke stavu, kdy se vám bude žít a podnikat zase s dávkou optimismu. Je to vlastně podobné záchraně podniku. Úspěch záleží na rychlosti, adekvátnosti a efektivitě provedení zásahu.

Má-li být v čele firmy silný lídr, jeho síla také spočívá v tom, že je schopen naslouchat tělu a v pravý čas mu podat pomocnou ruku. Dát si šanci nabrat energii, srovnat zdraví do latě a vytvořit si režim, který mu pomůže udržet si vitalitu. Bude své firmě prospívat jako svěží člověk plný nápadů a nadhledu. Takový drive a dobrou náladu pak bude moci přenášet na všechny ostatní. To přesně úspěšná firma potřebuje.

Ing. Jiří Jemelka, MBA, zakladatel a majitel JPF Czech s.r.o.