Benefity vylepšují rozpočty zaměstnanců i firem

Příspěvek na volný čas dostává více než polovina zaměstnanců. Nejčastěji ve formě benefitních karet nebo Cafeterie. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Sodexo Benefity realizovala agentura B-inside ve firmách s více než 100 zaměstnanci. „Třetina z nich má v Cafeterii k dispozici více než 10 tisíc korun za rok. Dalších 39 % pak pět až deset tisíc,“ říká Tereza Knířová ze společnosti Sodexo Benefity  V případě karet je příspěvek zpravidla menší.

„Firmy Cafeterii chápou nejen jako něco na přilepšenou, ale hlavně jako motivační nástroj. Často zaměstnancům navyšují rozpočet jako odměnu třeba za nové nápady, darování krve anebo jako součást pravidelných i mimořádných odměn. Obvyklé jsou také příspěvky k narozeninám a pracovním výročím,“ přibližuje Martina Machová, HR manažerka společnosti Sodexo Benefity.

Lyžování jako příspěvek od zaměstnavatele se nemusí letos prodražit. Foto: Josef Pichler z Pixabay

Cafeterie je taková benefitní samoobsluha, v níž firma přidělí svým zaměstnancům určitý počet bodů. Zaměstnanci si mohou vybírat z široké nabídky produktů a aktivit. „Fakturu za elektřinu nebo plyn z Cafeterie nezaplatíte, ale poslouží vám třeba na nákup v lékárně či knihkupectví. V cestovní kanceláři lze pořídit zájezd či wellness pobyt, za body koupit skipasy, které letos výrazně podraží, vstupenky do divadla či kina, jejichž cena také roste, anebo si lze s jejich pomocí uhradit jazykový či jiný vzdělávací kurz,“ nastiňuje některé z možností Martina Machová a připomíná, že v postcovidových časech přibylo mnoho partnerů z oblasti duševního zdraví a well-beingu.

Jak vyplývá ze zmiňovaného průzkumu, Cafeterie se těší oblibě i mezi zaměstnavateli. „Třiadevadesát procent personalistů ve firmách, které Cafeterii využívají, by ji doporučilo dál. Za její hlavní přednost považují rozsáhlou síť partnerů, z nichž si každý zaměstnanec může vybrat podle svých preferencí, což přispívá k jich spokojenosti,“ konstatuje Tereza Knířová.

„Cafeterie ovšem může být i velmi sofistikovaný nástroj, jde jen o to, aby se s ním firmy naučily pracovat,“ říká Martina Machová. „Motivace může být ze strany firem i cílená, rozpočet lze totiž i dělit do sekcí. Řada z našich klientů například v časech lockdownů přesunula část bodů, kterým hrozila expirace, ze sekce sport a fitness do sekce on-line vzdělávací kurzy, aby je jejich zaměstnanci mohli vyčerpat. A nyní po covidu pro změnu navyšují částky na oblast fyzického a duševního zdraví, čímž svým lidem říkají: Není nám jedno, jak se cítíte, a chceme, abyste byli v pohodě.“

Benefity a tedy i Cafeterie jsou daňově zvýhodněné, z jejich poskytování zaměstnancům firmy nedovádějí sociální a zdravotní pojistné. „Odměna ve formě benefitů pro volný čas je pro zaměstnance z hlediska příjmu přibližně o 26 % výhodnější než poskytnutí stejné sumy v peněžní formě. U mzdy samozřejmě záleží také na nejrůznějších slevách na dani,“ zdůrazňuje Machová s tím, že efekt nižších pojistných i daňových odvodů mají benefity také pro firmy. „Jsou si toho vědomy. Proto také 43 % firem plánuje navýšení volnočasových benefitů,“ dodává.

Volnočasové benefity, ať už jsou v jakékoli formě, mají omezenou platnost, zpravidla na jeden kalendářní rok.

Průzkum byl realizován v roce 2022, na straně zaměstnavatele se ho zúčastnily 202 podniky s více než 100 zaměstnanci, které poskytují zaměstnancům volnočasové benefity formou Cafeterie. Mezi zaměstnanci byl průzkum proveden v podnicích s více než 100 zaměstnanci, dotázáno bylo 934 osob.

Sodexo je největším poskytovatelem zaměstnaneckých benefitů na českém trhu. Benefity Sodexo využívá 700 000 zaměstnanců a v největší benefitní síti je zapojeno více než 70 000 partnerů, u kterých je možné benefity uplatnit.